Prodejcům automobilů se letos daří. Platí to o značkách zaměřených na auta do města a pro rodiny, ale ještě více o těch, které nabízejí zboží luxusnějších segmentů.
Například Audi v tuzemsku během prvních sedmi měsíců letošního roku prodalo o 32 procent aut více než ve stejné části loňska. Mercedes-Benz pak zaznamenal nárůst dokonce 51 procent.
Oběma značkám se současně daří prodávat stále více větších a lépe vybavených vozů. "Objednávání luxusní výbavy jde ruku v ruce s rostoucí ekonomikou. Našim zákazníkům se k naší radosti daří, a nebojí se proto investovat i do exkluzivních interiérů," říká PR manažer zastoupení značky Audi v České republice Petr Kaplan.
Alespoň nějakou položku z nabídky programu Audi Exclusive si podle něho v letošním roce objednala 2-3 procenta ze všech zákazníků. Ale jsou modely, u kterých se ze zákazníků stávají amatérští designéři téměř vždy. "Například se jedná o Audi RS6," potvrzuje Kaplan. Vzpomíná si například na jedno z poslední doby, které bude lakováno barvou Modrá Polar, bude mít modrý interiér a sportovní výfuk Akrapovič.
Ještě větší poměr mezi kupujícími běžných verzí a upravených v rámci programu Designo zaznamenává v České republice Mercedes-Benz. "V jeho rámci nabízíme speciální laky karosérie, čalounění a dekory interiéru. Nějaký takový exkluzivní lak si v průměru vybere 10 procent zákazníků, v případě čalounění a dekorů pak je to o něco méně než pět procent," informuje mluvčí českého zastoupení Mercedes-Benz Jan Kuhn.
Speciální lak přitom podle současného ceníku stojí od 31 500 do 142 000 Kč, některé dekory v interiéru pak vyjdou na 42 000 Kč.
Navíc se podle něho každým rokem najde i v Česku pár odvážlivců, kteří společně se specialisty programu Designo nacházejí řešení i nad rámec tohoto luxusního katalogu. Třetí možností k odlišení vozu jsou u tohoto výrobce speciální řešení divize AMG, které se rovněž týkají laků nebo interiérů.
Přehled modelů značky Mercedes-Benz se sériově nabízenými výbavami uvádíme zde.
Podobné úpravy nabízely v tehdejším Československu, ale i jinde v Evropě speciální karosářské firmy již v období druhé světové války. Jen vysokomýtská firma Sodomka ve třicátých letech a na počátku 40. let minulého století každým rokem upravovala desítky aut. "Kromě toho ale karosáři stavěli karosérie na míru, i podle návrhů samotných zákazníků," dodává Jan Černý, odborný spolupracovník Muzea českého karosářství ve Vysokém Mýtě.
"Část karosérií se dělala v sériích na objednávku značek jako Walter, Praga, Aero nebo Tatra, ale stovky dalších byly vlastně co kus, to originál. Výrobci dodali pouze rám podvozku s kapotou a motorem, zbytek už se dotvářel v jednotlivých karosárnách. Takových kousků vyrobil například zmíněný Sodomka zhruba dvě stovky, pražský Uhlík pak dvakrát tolik.
Podle Jana Černého tak cena takového auta mohla dosáhnout i dvojnásobku v porovnání se standardním výrobkem té které automobilky. "Beze zbytku to platilo o karosériích postavených na americké podvozky Hudson či Studebaker," uvádí Černý. Takový rám s motorem tehdy podle něho přišel na 40 000 Kč a stejnou částku pak ještě objednavatel zaplatil karosáři.