Praha - Dopravní policisté jsou rozhodnuti začít s mnohem častějšími kontrolami, jak řidiči sedí v autech. Už nebudou pouze prověřovat, zda mají zapnuté bezpečnostní pásy, ale i jak je mají zapnuté.
Prozradil to šéf dopravní policie Leoš Tržil, který o kontrolách, do nichž se jeho podřízení pustí od počátku příštího roku, mluvil na setkání s motoristickými novináři.
"Přibývá těžkých vnitřních zranění při nehodách, které byly způsobeny tím, že pás nevedl přes boky, ale přes břicho cestujících," popsal Tržil hlavní důvod, proč dopravní policie zaměří svou pozornost na způsob, jakým se poutají řidiči, ale i další pasažéři v autech.
Tržil připustil, že ke změně policejního postupu vedly i konkrétní tragické nehody, které se odehrály letos. Například srážka dvou vozidel před kruhovým objezdem u Poděbrad, při které zahynuly dvě děti.
"Třeba tato nehoda k tomu vedla. Zatím sice není hotova pitevní zpráva, ale lidé, kteří byli na místě, popisovali, že tříletý hošík měl pás přitisknutý ke krku. Tedy připoután byl, ale zřejmě špatně," uvedl Tržil.
Policie se už na masivnější kontroly poutání v autech pečlivě připravuje. "Dopravní policisté již byli proškoleni a budou teď po řidičích vyžadovat správné nastavení pasů i opěrek hlavy," dodal ředitel.
To, že je tato činnost chvályhodná, potvrzuje šéf školy smyku v Mostě Jiří Patera. "Ať už k nám přijedou řidiči na kurz školy smyku, odpočtu bodů nebo třeba členové Klubu sportovních aut na jízdy na okruhu, prakticky všichni v autě sedí špatně," sdělil.
Dosavadní kontroly, při kterých policisté zjišťují, zda jsou pasažéři připoutáni a zda děti sedí v autosedačkách, se tak rozšíří o další prvky.
Nejde však pouze o bezpečnostní pásy.
Více z webu Auto.Aktuálně.cz:
Šéf dopravní policie: Chodci budou muset povinně nosit reflexní vesty
Čelní srážka Superbu a Yeti v 90 km/h. Podívejte, jak dopadli pasažéři
Policisté, ale také dopravní experti varují před devastujícími účinky, které má při špatném poutání či nevhodném sezení v autě stále běžnější airbag. Pomocník, který má za úkol zachraňovat životy, se mění v smrtící zbraň, pokud je pasažér v autě nepřipoután, špatně připoután, nebo sedí jinak než obvykle.
Bezpečnostní tým, který pro jednu z tuzemských automobilek zkoumá následky havárií, popsal redaktorovi Aktuálně.cz případ, kdy airbag usmrtil spolujezdkyni. Byla sice připoutaná, ale měla položené nohy na palubní desce. V okamžiku, kdy airbag vystřelil, katapultoval nohy nešťastnice daleko za její tělo.
Co říká zákon a statistika
Platné znění zákona o silničním provozu neupravuje, jak přesně má být řidič, respektive spolujezdec připoután. Zákon pouze ukládá šoférovi povinnost „být za jízdy připoután na sedadle bezpečnostním pásem". Stejně jsou na tom i spolujezdci a děti, které musí být připoutáni v dětské sedačce.
Zákon zároveň vyjmenovává, kdo a kdy se nemusí připoutat. Týká se to především příslušníků armády, policie nebo hasičů. „Normální" řidiči či spolujezdci se nemusí poutat při couvání nebo pokud to neumožňuje jejich zdravotní stav.
Podle policejních statistik zahynulo loni 93 řidičů, kteří nebyli připoutaní. Dalších 150 se jich těžce zranilo a 581 lehce. Zemřelo 19 nepřipoutaných spolujezdců na přední sedačce, těžce se zranilo 71 a lehce 250 pasažérů. Z cestujících na zadní sedačce zahynulo loni 27 nepřipoutaných lidí, dalších 61 se zranilo těžce a 266 lehce.