Proč se maskují auta? Jednoduše proto, že výrobce nechce, aby veřejnost viděla, jak bude auto vypadat. Minimálně do té doby, než bude o jeho vzhledu definitivně rozhodnuto a než si bude automobilka jista, že chce, aby ho svět viděl a mluvil o něm.
Jenže všeteční paparazzi jsou všude a mají čím dál lepší teleobjektivy. A nejenom to, pomocí moderních počítačových programů pak dokáží i z fotek aut, která jsou polepená fólií, odhadovat skutečné tvary karoserie budoucího modelu. Mnohdy je tedy potřeba nalepovat maskovací fólii na falešné panely karoserie nebo aplikovat pod ní ještě pěnovou či jinou výplň.
A to je samozřejmě časově náročné, takže s dobou musí jít i automobilky. Sice je trochu s podivem, že nám dovolili nahlédnout jim pod pokličku, ale nová 3D fólie, kterou vyvinul Ford, je skutečně pozoruhodná. Obvykle mají kamuflovací fólie vzor různých na sebe nahuštěných spirál či vírů a působí lehce halucinogenně, na této fólii, kterou navrhl designér Fordu Marco Porceddu, jsou vyobrazeny malé šestiúhelníkové hranoly a skutečně vypadají jako 3D kresba.
„Je to jednoduché, a přitom geniální. Design působí tak, že když fotíte auto z delší vzdálenosti, tedy typicky jako špión u testovací trati, vypadá jako hrouda těžko identifikovatelných tvarů, ani nepoznáte, jestli je pod fólií skutečný panel karoserie nebo ještě další výplň, která tvar auta maskuje,“ vysvětluje Porceddu.
3D fólie od Fordu má navíc jednu zásadní výhodu. Není potřeba řezat přesné plochy a pečlivě je nanášet a vyhlazovat záhyby. Můžete ji nanášet tak „prasácky“, jak se vám zachce, ani bubliny nebo „varhánky“ nemají na funkčnost fólie vliv.
Podle Marca je tak příprava zkoušeného vozu na testování i čtyřikrát rychlejší a především naprosto nenáročná a dokonce levná - sám vytiskl vzor na obyčejnou lepicí fólii, jakou může kdokoli z nás pořídit v kopírovacím centru. Poprvé ji ve Fordu použili před asi dvěma měsíci a dá se očekávat, že ji neuvidíme na prototypech Fordu naposledy.
A co je dál nového u Fordu? Svezli jsme se faceliftovanou Kugou, která se prodává za půl milionu. Test si přečtěte zde.