Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Morris 1100 (1962)
Vozy Morris 1100/1300 sdílely koncepci s Mini, byly však o poznání větší a jejich nadčasové tvary navrhla italská karosárna Pininfarina. BMC představila základní model v roce 1962. Následovaly erbovní verze: Austin 1100 se lišil v podstatě jen logem a estetickými detaily, zatímco luxusnější a sportovnější varianty nesly například označení MG 1300, Vanden Plas Princess, Wolseley 1100 či Riley Kestrel 1300.
Tato modelová řada představovala v 60. letech prodejně nejúspěšnější automobily ve Spojeném království a dokázala, že kompaktní vozy s motorem napříč a pohonem předních kol mohou důstojně konkurovat i větším autům s pohonem zadních kol, které nabízely britské firmy Vauxhall, Ford a Hillman.
Automobily této řady se licenčně montovaly kupříkladu v Itálii, ve Španělsku či Jugoslávii. Pod značkami Austin a Vanden Plas se v Anglii vyráběly do roku 1974, přičemž zákazníci vždy oceňovali, že díky motoru napříč je ve voze mnohem více místa, než by odpovídalo zdánlivě skrovným vnějším rozměrům.