Nejvíce, podle zmiňovaného průzkumu společnosti Raiffeisen - Leasing, která se zabývá financováním automobilů, ovlivňuje výběr auta vztah mezi rodiči a dětmi. Ve skupině do 35 let se k tomu, že vlastní stejné auto jako někdo další z rodiny, přihlásilo přes 62 procent řidičů, asi ve třetině případů jde dokonce o stejnou značku jako u rodičů.
"U nejmladší věkové skupiny řidičů je patrné, že jim s výběrem a pořízením prvního auta pomáhají právě rodiče," vysvětluje Jaroslav Kumbera z Raiffeisen - Leasing, proč je stejná značka nejvíce patrná právě v dané věkové skupině.
Čím starší řidiči, tím se snižuje podíl těch, kteří vlastní stejné auto jako rodiče. Nejméně je to ve skupině 45 až 53 let. Celkově pak 52 procent z celkem 550 aktivních řidičů, kteří se zúčastnili průzkumu, uvedlo, že aktuálně jezdí stejnou značkou auta jako jejich příbuzní, ne výlučně jen rodiče.
Loajálnější jsou v tomto směru muži. Asi 21 procent z nich má auto, jehož výrobce je stejný jako u rodičů. U žen činí tento podíl jen asi 11 procent. Mimochodem asi jen 13 procent partnerů v jedné domácnosti jezdí autem stejné značky.
Z průzkumu ale vyplynula i další zajímavá čísla. Například 24 procent řidičů uvedlo, že si se značkou svého vozu spojí slovo tradice, což dále potvrzuje věrnost některé z automobilek. Nepřekvapí pak, že v Česku se lidé nejčastěji vrací ke Škodě, Jaroslav Kumbera ale dodává, že podobné tendence vidí i u zahraničních značek.
Spíše shodou náhod pak průzkum loajality zákazníků vydala na začátku prázdnin i společnost JD Power. Ta se zaměřila na americké zákazníky, kteří se mezi červnem 2019 a květnem 2020 rozhodli koupit nové auto. Pokud čekáte, stejně jako v Česku, loajalitu Američanů k domácím automobilkám, možná budete překvapení.
Mezi prémiovými výrobci se na prvním místě umístil Lexus s tím, že až 48 procent zákazníků se znovu rozhodlo pro model této značky. Jen těsně za ním skončil s 47,8 procenta vracejících se zákazníků Mercedes, třetí s 45,1 procenta je BMW. Nejvýše posazená americká automobilka, Lincoln, má procentuální návrat zákazníků jen na úrovni 37 procent.
I mezi mainstreamovými výrobci uspěli Japonci. První je Subaru, pro nějž se znovu rozhodlo až 60,5 procenta respondentů. Jen o dvě desetiny procenta hůře dopadla Toyota na druhém místě. Třetí Honda má 58,7 procenta vracejících se zákazníků. Z amerických značek je nejvýše Ram s podílem 57,3 procenta, nejvýše posazenou evropskou automobilkou je Volkswagen, k němuž se vrátilo 41,6 procenta respondentů.
Na chvostu pořadí je mezi prémiovými značkami Jaguar s 20,7 procenta vracejících se zákazníků, u mainstreamových značek je to Fiat s 10,4 procenta. Nutno podotknout, že japonské značky podobným žebříčkům nejen v Americe dominují dlouhodobě.