Jak jsou na tom Češi s věrností automobilovým značkám? Dědí se z rodičů na děti

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 8. 2020 11:16
Věrnost značce nebo modelu patří mezi atributy, kterého si automobilky u zákazníků hodně cení. Takovou skupinu zájemců přitom kolem sebe nemají jen supersporty, ale také vozy mainstreamovější. Často se přitom tato loajálnost dědí v rámci rodiny. Potvrzuje to také aktuální průzkum, podle něhož více než polovina českých řidičů jezdí ve stejné značce auta jako jejich rodinní příslušníci.
Škoda je v Česku značkou, ke které se lidé nejčastěji vrací.
Škoda je v Česku značkou, ke které se lidé nejčastěji vrací. | Foto: Škoda Auto

Nejvíce, podle zmiňovaného průzkumu společnosti Raiffeisen - Leasing, která se zabývá financováním automobilů, ovlivňuje výběr auta vztah mezi rodiči a dětmi. Ve skupině do 35 let se k tomu, že vlastní stejné auto jako někdo další z rodiny, přihlásilo přes 62 procent řidičů, asi ve třetině případů jde dokonce o stejnou značku jako u rodičů.

Kteří řidiči si nejčastěji kupují stejnou značku auta jako rodiče?
Kteří řidiči si nejčastěji kupují stejnou značku auta jako rodiče? | Foto: Raiffeisen - Leasing

"U nejmladší věkové skupiny řidičů je patrné, že jim s výběrem a pořízením prvního auta pomáhají právě rodiče," vysvětluje Jaroslav Kumbera z Raiffeisen - Leasing, proč je stejná značka nejvíce patrná právě v dané věkové skupině.

Čím starší řidiči, tím se snižuje podíl těch, kteří vlastní stejné auto jako rodiče. Nejméně je to ve skupině 45 až 53 let. Celkově pak 52 procent z celkem 550 aktivních řidičů, kteří se zúčastnili průzkumu, uvedlo, že aktuálně jezdí stejnou značkou auta jako jejich příbuzní, ne výlučně jen rodiče.

Muži jsou loajálnější než ženy.
Muži jsou loajálnější než ženy. | Foto: Raiffeisen - Leasing

Loajálnější jsou v tomto směru muži. Asi 21 procent z nich má auto, jehož výrobce je stejný jako u rodičů. U žen činí tento podíl jen asi 11 procent. Mimochodem asi jen 13 procent partnerů v jedné domácnosti jezdí autem stejné značky.

Z průzkumu ale vyplynula i další zajímavá čísla. Například 24 procent řidičů uvedlo, že si se značkou svého vozu spojí slovo tradice, což dále potvrzuje věrnost některé z automobilek. Nepřekvapí pak, že v Česku se lidé nejčastěji vrací ke Škodě, Jaroslav Kumbera ale dodává, že podobné tendence vidí i u zahraničních značek.

Spíše shodou náhod pak průzkum loajality zákazníků vydala na začátku prázdnin i společnost JD Power. Ta se zaměřila na americké zákazníky, kteří se mezi červnem 2019 a květnem 2020 rozhodli koupit nové auto. Pokud čekáte, stejně jako v Česku, loajalitu Američanů k domácím automobilkám, možná budete překvapení.

Mezi prémiovými výrobci se na prvním místě umístil Lexus s tím, že až 48 procent zákazníků se znovu rozhodlo pro model této značky. Jen těsně za ním skončil s 47,8 procenta vracejících se zákazníků Mercedes, třetí s 45,1 procenta je BMW. Nejvýše posazená americká automobilka, Lincoln, má procentuální návrat zákazníků jen na úrovni 37 procent.

I mezi mainstreamovými výrobci uspěli Japonci. První je Subaru, pro nějž se znovu rozhodlo až 60,5 procenta respondentů. Jen o dvě desetiny procenta hůře dopadla Toyota na druhém místě. Třetí Honda má 58,7 procenta vracejících se zákazníků. Z amerických značek je nejvýše Ram s podílem 57,3 procenta, nejvýše posazenou evropskou automobilkou je Volkswagen, k němuž se vrátilo 41,6 procenta respondentů.

Na chvostu pořadí je mezi prémiovými značkami Jaguar s 20,7 procenta vracejících se zákazníků, u mainstreamových značek je to Fiat s 10,4 procenta. Nutno podotknout, že japonské značky podobným žebříčkům nejen v Americe dominují dlouhodobě.

 

Právě se děje

Další zprávy