Kdeže čipy. Moderní auta zůstávají trčet kvůli součástce známé sto dvacet let

Martin Frei Martin Frei
12. 7. 2021 6:01
Motory nevydrží, elektronika stávkuje, auta už nejsou, co bývala, slýcháme často. Moderní vůz ale dokáže na několik dnů zůstat stát i kvůli pneumatice. Či spíše kvůli její absenci. Úsporné řešení bez rezervy vás při defektu odkáže na servis, a ten většinou nefunguje o víkendu, natož v noci. Vyrazit bez náhradního kola na dovolenou je risk. Pokud to jde, zkuste si ho aspoň půjčit.
Foto: Shutterstock

Za časů raně poválečné techniky - do níž bezesporu patří ještě Škoda 120 - žádný opravdový muž nevyrazil na delší cestu bez kompletního vybavení pro nouzový dojezd. Obnášelo kanystr benzinu, láhev oleje a destilované vody, klínový řemen a nabitou baterii, veškeré nářadí včetně zvedáku a samozřejmě náhradní kolo.

S rostoucí spolehlivostí automobilů se tento arzenál postupně zmenšoval, až zbyly jen poslední dvě položky. Jak čas šel, začalo průmyslovým cifršpiónům připadat, že i to je škoda peněz a hledali způsob, jak se vyvléct z povinnosti montovat rezervu a hever do každého vozu.

Nahrávaly jim dvě okolnosti: jednak udržované a čisté silnice západního světa, na nichž jen tak nepíchnete, a zadruhé přísné limity emisí CO2 měřené na jednotlivé gramy. Pro jejich splnění je důležitá každá úspora hmotnosti, a jelikož kolo s heverem váží i pětadvacet kilo, muselo pryč.

Nahrazovat je začaly nejprve opravné sady s lepidlem a kompresorkem, později dojezdové pneumatiky, které mají tak tuhou výztuhu, aby váhu auta po nějakou dobu unesly, i když vzduch uteče. Nejrychleji rezerva mizela z aut, kde je málo místa. Tedy z kabrioletů, jimž se musí do kufru vejít složená střecha, ze sedmimístných rodinných minibusů, kde místo v podlaze zabírají sedačky třetí řady, a nakonec z hybridů kvůli rozměrným bateriím.

Většina rodinných aut dnes rezervu mít může, ale musíte si za ni připlatit, což řadu lidí při koupi nenapadne. Jenže ne v celé Evropě jsou silnice tak pečlivě opravované a čištěné jako v Německu či Švýcarsku. A hlavně i tam může z auta před vámi upadnout nějaký šroub nebo vyvažovací závaží z kola. A než se nadějete, propíchne vaši pneumatiku.

Co se bude dít dál, záleží na okolnostech. Pokud má pneumatika poškozenou bočnici, není jí pomoci a musí se vyměnit. V autě bez rezervy to znamená nejen čekání na odtahovku, ale i na otevřený servis a jeho skladové zásoby.

Protrženou bočnici opravit nelze
Protrženou bočnici opravit nelze | Foto: Martin Frei

Škála rozměrů pneumatik je dnes mnohem pestřejší než před deseti lety a opravny si drží skladem jen několik nejobvyklejších. "V pátek večer odtažená auta často čekají na pneumatiku až do pondělí," potvrzuje majitel liberecké odtahové služby František Říha.

Milosrdnější scénář je, že na ostrý předmět najedete čelně a propíchnete běhoun. Pak se dá se díra do určité velikosti odborně zacelit. Ve větších městech zpravidla některý pneuservis nabízí tyto základní opravy i o víkendech a v noci. V řadě menších míst se však do rána pomoci nedočkáte, i v Praze je takový servis jen jeden. Připravit se musíte na víkendový příplatek - k přibližně osmi stovkám za studenou vulkanizaci ještě dalších dvanáct až patnáct set.

Díru po šroubu zapíchnutém do běhounu lze zalepit
Díru po šroubu zapíchnutém do běhounu lze zalepit | Foto: Martin Frei

Pro cestu na dovolenou a s dětmi na palubě to nejsou nejlepší vyhlídky. Mezi přáteli, členy klubů či uživateli diskusních fór se proto rozšířil zvyk si náhradní kolo na delší cestu půjčit. A naučila se to i řada opraven. "U modelů S-Max a Galaxy, které rezervu vůbec nemají, ji zákazníkům na zálohu půjčujeme," potvrzuje Ludvík Rochl ze servisu Ford Autodílna Maier na Břevnově.

Ve vozidle, kde na ně není vyhrazené místo, je třeba náhradní kolo i zvedák v kufru důkladně upevnit alespoň upínacími "pavouky". V praxi je to ale zdaleka nejpraktičtější řešení, které vám po defektu umožní pokračovat v cestě.

Na rozdíl od dojezdových pneumatik typu Run Flat, které umožňují jen nouzový dojezd rychlostí do 80 km/h. Opravovat by se správně neměly, protože proražený kord by nemusel váhu auta unést při dalším defektu.

Opravné sady nejenže některé defekty nezacelí, ale profesionálové nedoporučují jejich používání vůbec. Lepicí sprej se totiž aplikuje skrz ventilek a do místa úniku by měl těsnicí hmotu zatlačit vzduch z kompresoru. Jenže ona ulpí a zaschne i všude kolem, což poté pneuservisu znemožní lepení na větší ploše. Funkčně je to tedy naprostá zbytečnost. Jediná polehčující okolnost je, že si s ní můžete dofouknout jízdní kolo. Vozit ji s sebou vlastně ani nemusíte, protože podle vyhlášky vám dnes stačí už smlouva o asistenčních službách.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 hodinami

Řecko bojuje s lesními požáry, během jediného dne jich vypuklo padesát

V Řecku za posledních 24 hodin vypuklo přes 50 lesních požárů. Informoval o tom v pondělí večer deník Kathimerini. Během dne se podařilo dostat pod kontrolu požár, který vypukl zhruba 50 kilometrů od Atén a vyžádal si evakuaci jedné menší obce. Mimo kontrolu hasičů je požár u města Delfi ve středním Řecku.

Hasiči za posledních 24 hodin zaznamenali vznik 52 lesních požárů, uvedl jejich mluvčí. Ve velké části země, a to včetně regionu kolem Atén, zůstává velmi vysoké riziko vzniku požárů kvůli vysokým teplotám a silnému větru. Do boje s ohněm dnes řečtí hasiči nasadili také letadla a helikoptéry.

S rozsáhlým požárem u města Dilesi v pondělí bojovalo na 100 hasičů a čtyři letadla. Část obyvatel byla kvůli tomu evakuovaná. Podle večerních informací se ale požár podařilo dostat pod kontrolu. Večer pak vypukl požár u města Delfi, který donutil k odchodu například obyvatele jednoho místního kláštera. Zasahuje tam na 50 hasičů.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 9 hodinami

Na západě Uzbekistánu vyšli lidé do ulic, během protestů zemřelo 18 lidí

Osmnáct lidí přišlo o život a nejméně 243 bylo zraněno při protestech, které se o víkendu odehrály v Karakalpatské autonomní republice v Uzbekistánu. Oznámila to dnes místní generální prokuratura. Úřady také zadržely více než 500 účastníků nepokojů. Agentura Reuters označila události posledních dnů za nejhorší násilnosti v této středoasijské zemi za posledních 17 let.

"Během masových nepokojů v Nukusu ve dnech 1. a 2. července zahynulo 18 lidí, různě závažná zranění utrpělo 243 občanů, včetně 38 příslušníků bezpečnostních složek," řekl uzbecké zpravodajské televizi mluvčí generální prokuratury Abror Mamatov. Nukus je správním střediskem autonomní republiky. Mezi mrtvými je 14 civilistů a čtyři členové bezpečnostních složek, uvedla s odvoláním na úřady agentura AP.

Dva exiloví opoziční politici, kteří jsou v kontaktu s lidmi na místě, se domnívají, že skutečný počet obětí je mnohem vyšší. Agentura Reuters poznamenala, že počet mrtvých nebylo možné nezávisle ověřit. Uzbecký server Daryo.uz citoval šéfa karakalpatského ministerstva zdravotnictví, podle kterého jsou nemocnice v Nukusu plné pacientů zraněných při střetech s policií. "Hospitalizovaných byly tisíce, podstupují léčbu," řekl.

Při nepovolených demonstracích a následných nepokojích v Nukusu úřady zadržely 516 lidí. Z nich některé po správním řízení propustily na svobodu, uvedl velitel národní gardy Uzbekistánu Davron Džumanijazov, kterého citovala agentura Interfax. Ta připomněla dřívější prohlášení úřadů, že zadržely skupinu organizátorů nepokojů a obvinily je z pokusu o převzetí moci.

Zdroj: ČTK
před 9 hodinami

Čeští basketbalisté vyhráli v Litvě 83:72 a jsou v další fázi boje o MS

Čeští basketbalisté porazili v závěrečném kole základní skupiny F v Klajpedě domácí Litvu 83:72 a postoupili do další fáze kvalifikace o mistrovství světa 2023.

Soupeři, který dosud vyhrál všech pět duelů, připravili první porážku a mohou se spolu s ním těšit na další duely s Francií, Černou Horou a Maďarskem. Doplní je ještě Bosna a Hercegovina, která zdolala Bulharsko 76:73. Tomáš Satoranský přispěl k výhře jako nejlepší střelec utkání 21 body.

Češi dokázali proti Litevcům ukončit devítizápasovou šňůru neúspěchu a vyhráli nad nimi poprvé od 27. srpna 2006, kdy v přípravě v Opavě zvítězili 85:79. V soutěžním zápasem je porazili naposledy 21. června 1999 na mistrovství Evropy v Dijonu (78:62).

V kvalifikaci budou Češi pokračovat 24. a 27. srpna, předtím je čekají v Pardubicích a Hamburku přípravné turnaje na zářijový Eurobasket v Praze a případně v Berlíně.

Kvalifikace basketbalistů o postup na mistrovství světa 2023 - skupina F:

Litva - Česko 72:83 (13:23, 32:45, 52:61)

Nejvíce bodů Litvy: Brazdeikis 13, Grigonis 11, Masiulis 10.

Sestava ČR: Satoranský 21, J. Bohačík 9, Balvín 8, Hruban 3, Kříž - Kyzlink 18, Auda 14, Jelínek 10, Peterka, Sehnal.

Fauly: 27:26. Trestné hody: 28/20 - 23/14. Trojky: 8:5. Doskoky: 31:38.

Bosna a Hercegovina - Bulharsko 76:73.

Konečná tabulka:

1. Litva 6 5 1 462:421 11
2. ČR 6 3 3 485:483 9
3. Bosna a Hercegovina 6 3 3 472:486 9
4. Bulharsko 6 1 5 446:475 7

 

Zdroj: ČTK
Další zprávy