Prémiové ojetiny, tedy zejména auta luxusních značek Audi, BMW a Mercedes, mají těžký život. Po prvním majiteli, který na servisu nešetřil, se dostávají k těm méně movitým, kteří často taková auta kupují s vidinou blýsknutí se před sousedy. Proto je třeba při nákupu důkladně prověřit technický stav vozu, jeho servisní historii a počítat s prvotními náklady ihned po koupi.
V tuzemských bazarech si dnes můžete vybírat z více než dvou stovek méně, nebo více ojetých „á-čtyřek“ čtvrté generace. Největší zastoupení mají kombíky s naftovým motorem. Modely z roku 2008 koupíte klidně i za 200 tisíc korun, ale je nutné počítat s vyššími nájezdy kilometrů – vozy mají nezřídka najeto kolem 300 000 km. Můžete ale koupit i zcela zánovní auta s pár desítkami tisíc kilometrů, jejichž cena atakuje hranici jednoho milionu korun.
Jak jsme už nastínili, vyšší nájezd by vás neměl překvapit – řada z těchto aut sloužila ve firemních fleetech a byla vlastněna leasingovou společností. Výhodou je, že v těchto případech bývá vůz pravidelně servisován a má tedy jasnou historii. Většinou ale jde o hůře vybavené varianty se slabšími dvoulitrovými motory TDI.
Pak jsou tu případy, kdy bylo auto dovezeno ze zahraničí. Podle informací společnosti Cebia se ojeté Audi A4 nejčastěji dovážejí z Německa (13%) a Itálie (7%). V závislosti na zemi původu se může, nebo také nemusí podařit odhalit pravý stav ujetých kilometrů, nebo případné omlazení vozu, či zamlčenou opravu po havárii. Hrozí i riziko neodvedeného DPH nebo falešné servisní knihy, respektive falešné záznamy většinou neexistujících servisů.
Může se také stát, že se Audi původem z Itálie před dovozem do ČR krátce zaregistruje v Německu, kde dostane německý technický průkaz a registrační značky a v ČR je pak zaregistrováno jako dovoz z Německa, což zní mnohem lépe, než z Itálie. Proto je důležité prověřit si původ vozidla v zahraničí a zjistit, zda a jak dlouho bylo vozidlo v dané zemí registrováno. Pokud si z nabídky tuzemských autobazarů nevyberete, nezbude, než se pro auto vypravit do Německa. Zejména zájemcům o silnější zážehové motory nezbývá, než se poohlédnout právě za hranicemi.
Stručná historie AUDI A4 Avant
2008
- představeno na ženevském autosalonu
- 5 hvězdiček za bezpečnost od EuroNCAP
2009
- terénní verze allroad quattro
- benzinové motory 2,0 TFSI (132 kW) a 3,2 FSI (190 kW)
- Start/Stop systém
- 3.0 TDI clean diesel quattro
2012
- facelift
- nové motory 1,8 TFSI (125 kW), 2,0 TDI (130 kW) a 3,0 TDI (150 a 180 kW)
- nové prvky v interiéru
- technické změny (k lepšímu) na motorech, převodovkách, klimatizaci
- volba jízdního režimu drive select
2014
- 2,0 TDI Ultra s nižší spotřebou a emisemi 109 g/km.
2015
- představena pátá generace s označením B9
Prodejce vozu by vám měl bez okolků říci VIN číslo auta, které vám pomůže zjistit jeho historii na specializovaných portálech zabývajících se prověřováním vozidel. Jde ale o placenou službu, za kterou v závislosti na zemi původu vozidla zaplatíte několik tisíc korun s tím, že výsledky obdržíte za tři až šest pracovních dnů.
Pokud necháváte auto často do rána na ulici, nezapomeňte si jej následně dobře pojistit a vybavit funkčním zabezpečením proti krádeži. Zájem zlodějů o Audi A4 je opravdu enormní. Spolu s vyššími sazbami za havarijní pojištění jde ale o další dodatečné náklady, které jsou s vlastněním Audi A4 spojeny a musíte s nimi před nákupem počítat.
Motory: náš tip jménem 2.7 V6 TDI
Třetí generace Audi A4 se začala prodávat začátkem roku 2008 se dvěma benzínovými motory. Celá paleta obsahuje pět benzínových motorů v několika výkonových provedeních. Konkrétně jde o čtyřválce 1.8 TFSI a 2.0 TFSI, šestiválce 3.0 TFSI a 3.2 FSI a vrcholný vidlicový osmiválec 4.0 TFSI. V případě dieselů lze vybírat mezi čtyřválcem 2,0 TDI v osmi výkonových provedeních a dvěma šestiválci 2,7 TDI a 3,0 TDI. Pojďme se podívat na stručnou charakteristiku jednotlivých motorů:
1,8 TSFI – nepříliš spolehlivá jednotka, trápí ji praskání hlav. Často zlobí také napínák rozvodového řetězu, který může způsobit jeho přeskočení a tím i destrukci motoru.
2,0 TSFI – stejně jako další TFSI motory se při častých jízdách po městě zanáší karbonem. Jinak je ale vcelku spolehlivý. Pokud chcete benzínový motor s rozumnými provozními náklady, je to volba pro vás.
3,2 FSI – nevýhodou jinak spolehlivého motoru je obtížná výměna rozvodů, kdy je nutno vždy demontovat motor i s převodovkou.
3,0 TFSI – spolehlivý motor, některé jednotky trápí problémy se zapalovacími cívkami a u vyšších kilometrových nájezdů může dojít k poruchám turbokompresoru.
4,2 FSI – spolehlivý motor, ale kromě vyšší spotřeby paliva je nutno pravidelně kontrolovat i hladinu motorového oleje.
2,0 TDI – v prodejích nových aut hraje tato motorizace prim. Volí ji hlavně firmy z důvodu nízkých kilometrových nákladů. Jako ojetý má ale motor často problémy s životností dvouhmotového setrvačníku, nebo s vadnými vstřikovači a následně problémy se zanesenými DPF a zakarbonovanými EGR ventily. Palivové čerpadlo je totiž citlivé na nekvalitní naftu. Dalším častým problémem tohoto motoru je napínací kladka rozvodů, která se u motorů s nájezdem nad 200 tisíc km může vytrhnout z hliníkového uchycení na hlavě válců. Zlobí i pohon olejového čerpadla, který byl vyroben z méně trvanlivého materiálu a rychle se opotřebuje. V těchto případech se rozsvítí kontrolka tlaku oleje a je třeba ihned do servisu. Proto pohon olejového čerpadla měňte preventivně společně s rozvody.
2,7 TDI – naše volba – jde o poměrně spolehlivý motor. Pokud ale máte jednotku ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou, dejte si pozor na správnou funkci dvouhmotového setrvačníku. Problém poznáte podle zvýšených vibrací a hlučnosti motoru.
3,0 TDI – průměrně spolehlivou jednotku trápí hlavně vadný hydraulický napínák rozvodového řetězu a také řada dalších závad, které jsme zmínili v souvislosti s dvoulitrovými TDI. Jede ale opravdu hezky, a pokud mu dáte správný servis, může sloužit dlouho.
Převodovky – berte manuál, nebo S-tronic
S-tronic – jde o sedmistupňovou automatickou DSG převodovku, která je spolehlivá. Při větším nájezdu se ale často opotřebuje sada suchých spojek. Jejich výměnu můžete svěřit i neznačkovému servisu, měl by ale mít s opravami DSG převodovek zkušenosti. Při koupi A4 s touto převodovkou si také zjistěte, zda byl v převodovce měněn olej alespoň po 120 tisíci kilometrech a aktualizován software pro její bezproblémovou funkci.
Tiptronic – Také dobrá volba, ojeté auto s tímto typem automatické převodovky ale berte, pouze pokud se v minulosti v převodovce měnil olej. Interval je každých 60 tisíc kilometrů
Multitronic – automatickou bezestupňovou převodovku rozhodně nedoporučujeme. Audi už od její výroby upustilo. Nejčastěji dochází k chybám softwaru řídící jednotky převodovky, což poznáte podle nefunkční zpátečky do 1600 ot/min. I zde je doporučeno měnit olejovou náplň preventivně po každých šedesáti tisíci kilometrech.
Manuální šestistupňová převodovka – je spolehlivá, netrápí ji žádné chronické problémy
Před nákupem si prověřte bezproblémovou funkci xenonových světel, která jsou jako originální díl poměrně drahá. Majitelé si často stěžují na sníženou svítivost, kterou lze řešit repasí čočky. Tu ale prodražuje obtížná demontovatelnost světlometů, které je třeba rozebrat téměř do šroubku. Účinnost světlometů snižují také krycí skla často poškozena od odletujících kamínků. Menší vrypy na těchto sklech umí některé tuzemské firmy vybrousit a zalakovat, oprava ale může trvat i týden.
Auto má poměrně tvrdý podvozek (speciálně sportovní paket S-line), nekupujte tedy zbytečně velké disky, bude to na úkor cestovního komfortu.
Po připojení na diagnostiku si nechte zjistit, zda bylo vaše auto na všech dobrovolných svolávacích akcích. Na podzim roku 2014 se některé vozy vyrobené mezi lednem 2012 a srpnem 2014 stahovaly do servisů kvůli často vadnému servomotorku, který je napojen na systém ABS. Modely vyrobené mezi 11/2011 a 10/2014 by měly mít vyřešen problém se správným nafukováním airbagů. U vozů s motorem 3.0 TDI vyrobených mezi 4/2011 a 4/2012 pak mohl nastat únik paliva z netěsného palivového okruhu.