Jan Matoušek
4. 8. 2022 6:02
Letos uplynulo už dvacet let od chvíle, kdy Porsche poprvé představilo SUV Cayenne. Auto, které výrazně ovlivnilo celou třídu sportovně-užitkových vozidel a pomohlo zachránit německého výrobce od bankrotu. Dnes jsou SUV nejpopulárnější kategorií aut nejen v Evropě a nabízí je téměř každý - včetně Lamborghini a brzy i Ferrari. Spolu s Cayennem jsme vybrali 10 dalších důležitých SUV historie.
Range Rover Evoque
Prémiové automobilky se mezi kompaktní SUV vydaly už před rokem 2011, kdy Land Rover poprvé ukázal Range Rover Evoque. Jenže až s třídveřovým britským modelem se z podobného typu auta stala skutečná módní záležitost, která se kupuje už nejen z praktických důvodů. Z řady Evoque se rychle stal prodejní bestseller Land Roveru, a to i kvůli výraznému, ovšem líbivému designu. Ostatně když Britové ukázali před necelými čtyřmi lety druhou generaci, právě vnější vzhled se měnil víceméně jen evolučně.
Třídveřový model rychle doplnilo pětidveřové provedení a čtyři roky po premiéře i nejextravagantnější ze všech karosářských verzí: kabriolet. Land Rover byl tak po Nissanu a jeho Muranu CrossCabriolet v krátké době druhým výrobcem, který se snažil zkřížit dvě zdánlivě nezkřižitelné karoserie. Ostatně povedlo se to BMW s SUV a kupé, mohlo to vyjít i s SUV a kabrioletem. Jenže nevyšlo a ve druhé generaci se podobný model už neobjevil. Stejně jako verze s třemi dveřmi, jediná dostupná varianta tak má dva páry bočních dveří.