Jan Matoušek
4. 8. 2022 6:02
Letos uplynulo už dvacet let od chvíle, kdy Porsche poprvé představilo SUV Cayenne. Auto, které výrazně ovlivnilo celou třídu sportovně-užitkových vozidel a pomohlo zachránit německého výrobce od bankrotu. Dnes jsou SUV nejpopulárnější kategorií aut nejen v Evropě a nabízí je téměř každý - včetně Lamborghini a brzy i Ferrari. Spolu s Cayennem jsme vybrali 10 dalších důležitých SUV historie.
Toyota RAV4
Průkopník, jinak ani Toyotu RAV4 nazvat nejde. Není to úplně první SUV v dnešním slova smyslu, ale SUV, které svou třídu výrazně zpopularizovalo a především přivezlo i do Evropy. Poprvé se RAV4 objevila v roce 1994 s třídveřovou karoserií. Dnes nad takovým uvedením leckdo pozvedne obočí, v 90. letech ale byla třídveřová SUV běžnou součástí nabídky. Stejně jako kabriolet, který ale Toyota uvedla až po praktičtějším pětidveřovém modelu. Nabídka byla zpočátku extrémně jednoduchá: jediný benzinový dvoulitr a stálý pohon všech kol. V Kalifornii se objevila i plně elektrická varianta.
S druhou generací v roce 2000 se rozšířila nabídka motorů, navíc poprvé i o naftový agregát. Na druhou stranu z výčtu karosářských verzí vypadl málo oblíbený kabriolet. A v roce 2005 se s třetí generací poroučela i třídveřová varianta, čas tohoto typu karoserie u SUV už pomalu odezněl. V Americe se toto vydání opět objevilo i s plně elektrickým pohonem, tentokrát vyvinutým spolu s Teslou. Se čtvrtou generací dostala RAV4 poprvé hybridní ústrojí a v současném pátém vydání se Toyota uvedla poprvé s plug-in hybridním pohonem. V roce 2020 také RAV4 překonala globálně deset milionů prodaných kusů a pravidelně se umisťuje mezi nejprodávanějšími automobily světa.