Jan Matoušek
4. 8. 2022 6:02
Letos uplynulo už dvacet let od chvíle, kdy Porsche poprvé představilo SUV Cayenne. Auto, které výrazně ovlivnilo celou třídu sportovně-užitkových vozidel a pomohlo zachránit německého výrobce od bankrotu. Dnes jsou SUV nejpopulárnější kategorií aut nejen v Evropě a nabízí je téměř každý - včetně Lamborghini a brzy i Ferrari. Spolu s Cayennem jsme vybrali 10 dalších důležitých SUV historie.
BMW X5 & Mercedes-Benz třídy M
Jeep Wagoneer a Range Rover byly pionýry luxusních terénních aut, až s Mercedesem třídy M a především BMW X5 se však dá hovořit o prémiovém SUV v současném slova smyslu - tedy o autě, které sice má vyšší světlou výšku i vyšší pozici za volantem, ale jízdními vlastnostmi a komfortem na palubě se snaží co nejvíce přiblížit klasickým sedanům. V roce 2001 na tento trend nasedl definitivně i Range Rover. Oba německé modely se objevily ve druhé polovině 90. let, Mercedes o chvíli dříve než BMW. X5 se stala prvním terénním modelem značky, třída M už měla sourozence v podobě spartánštějšího off-roadu třídy G.
Mimochodem právě BMW stálo za tím, že se jednotlivé verze stuttgartského SUV prodávaly se zkratkou ML, nikoliv jen M. Písmeno M mají totiž v Mnichově zaregistrované jako označení svých sportovních modelů a proti Mercedesu se tak ohradili. Nakonec došlo ke kompromisnímu označení ML. A ještě jedno obě auta pojí, a sice místo výroby ve Spojených státech. BMW pak v první generaci nabízelo X5 jen se šesti nebo osmi válci, Mercedes v úplně základní verzi dělal i jako čtyřválec. S každou generací se obě auta technicky i technologicky zdokonalovala, přišly hybridní a plug-in hybridní verze a také deriváty s karoserií kupé. Oba vozy jsou v nabídce dodnes, Mercedes se však od roku 2015 jmenuje GLE.