Extrémní vozidla, nad kterými zůstává rozum stát. Auta z dolů, letišť i kosmodromů

Jan Matoušek Dan Poláček Jan Matoušek, Dan Poláček
9. 2. 2023 6:02
Optikou osobních aut je za extrémní vozidlo možné považovat třeba původní vojenský "Humvee", šestikolový Mercedes třídy G nebo terénní supersport Aixam Mega Track. Jenže tam, kde osobní auta končí, nákladní a pracovní stroje teprve začínají. Vybrali jsme některé z nejextrémnějších průmyslových vozidel minulosti i současnosti. Podívejte se do galerie.
Silniční tahací vlakové vozidlo LeTourneau TC-497
Silniční tahací vlakové vozidlo LeTourneau TC-497 | Foto: Aktuálně.cz / Unknown author /United States Department of Defense / Wikipedia / Fair use

Americký terénní vlak

Takzvané silniční vlaky, tedy tahače s mnoha přívěsy, které se pohybují po silnicích, jsou známé především z Austrálie a USA. Americký vynálezce Robert Gilmour LeTourneau a jeho firma LeTourneau Technologies však už v 50. letech přišli s konceptem terénních silničních vlaků, které se mohou pohybovat prakticky skrze jakýkoliv terén.

První reálný prototyp vyvinutý v rámci této myšlenky se jmenoval VC-12 Tournatrain a zaujal mimo jiné i americkou armádu. Podle jejich specifikací vznikly další podobně koncipované modely (některé měly zdolávat zasněženou Aljašku), poslední pod označením TC-497 Overland Train Mk II je i na obrázku. Je to nejdokonalejší intepretace LeTourneauovy myšlenky a také ta téměř největší, protože tento vlak měl 170 metrů - teoreticky ale mohl být ještě delší. K pohonu sloužily čtyři turbínové motory - jeden byl v prvním "voze - lokomotivě", další tři různě po celé soupravě s tím, že klidně mohly být přidány i další. Rychlík to sice nebyl, ale při rychlosti 32 km/h mohl po rovné silnici převážet až 150 tun nákladu. Armáda silniční vlak testovala počátkem 60. let, nicméně v tu dobu se už objevily na převoz nákladu vhodnější vrtulníky a celý koncept se stal zastaralým.

 

Právě se děje

Další zprávy