Filtr pevných částic straší majitele naftových aut. Nákladnou výměnu může oddálit jeho vyčištění

Jan Markovič Jan Markovič
4. 7. 2017 15:14
Bez filtru pevných částic jezdí v Česku podle odhadů až milion aut. Majitelé jeho odstraněním řešili nutnost výměny, která je ve většině případů finančně velmi nákladná. Filtr pevných částic ale není potřeba měnit, lze jej chemicky vyčistit, aniž by ho bylo potřeba z vozu vymontovat.
Čistění trvá zhruba 180 minut. Technik pak ještě vymění motorový olej a provede zkušební měření i jízdu.
Čistění trvá zhruba 180 minut. Technik pak ještě vymění motorový olej a provede zkušební měření i jízdu. | Foto: BG Products

Když motor začne padat do nouzového režimu, nejeden majitel dieselového auta dostane pořádný strach. Může totiž jít o první signál, že je zanesený filtr pevných částic. V servisech to přitom většinou řeší jedinou cestou - výměnou. Ta je ale finančně náročná. Majitel vozu si musí připravit desítky tisíc nejen na samotný filtr, ale i na práci. V některých autech je filtr špatně dostupný, což zvyšuje náklady na opravu. V těch nejhorších případech se může cena vyšplhat až ke 100 tisícům korun.

Vzhledem k tomu, že tento problém často postihne až druhého majitele, který si auto pořídil z bazaru za pár set tisíc korun, snaží se někteří nutnost výměny obejít tím, že si filtr nechají odstranit, nebo prorazit. Stačí pak upravit elektroniku a auto si "myslí", že je vše v pořádku. Problémem ale je, že takové vozidlo je pojízdnou ekologickou katastrofou, protože produkuje velké množství nebezpečných pevných částic.

Podle aktuálního odhadu Ústředního automotoklubu jezdí v Česku až milion aut bez filtru pevných částic, tedy téměř každý pátý vůz. Ministerstvo dopravy si proto chce už na jejich majitele posvítit. Takové vozidlo by určitě nemělo projít STK. Policie by měla dostat do ruky nástroje na zjištění takového auta. Navíc by mělo být i neprodejné - alespoň velké české autobazary by vůz bez filtru do prodeje nepřijaly.

Zanesený filtr ale není vždy nutné odstranit, existuje i možnost chemického čistění. Představila ho společnost BG Products. Ta má vlastní čisticí přístroj, který se připojí k motoru automobilu. Do něj se pak vlije přípravek BG 251, který se ohřevem na 100 stupňů přemění na plyn. Až poté je možné ho poslat do válců motoru místo paliva. U vozu se zvýší otáčky a začne čistění.

Čistění trvá zhruba asi 180 minut. Technik pak ještě vymění motorový olej a provede zkušební měření i jízdu. Filtr pevných částic by měl být vyčištěný a fungovat dál. Za celkové vyčistění DPF filtru a sacího traktu vozu si servis naúčtuje 7000 korun. Auto by poté nemělo vykazovat chyby a také by mělo bezproblémově projít STK.

Odborníci ale upozorňují, že je kromě vyčistění filtru pevných částic nutné hledat problém také u vozidla samotného. Proto je potřeba navštívit servis a identifikovat chybu, která zapříčinila zanesení filtru. Ta se totiž obvykle skrývá v samotném motoru. Čistý filtr by tak dlouho vydržet nemusel.

Chemie společnosti BG Products by měla pomoci i benzinovým motorům. Nabízí totiž řešení na odstranění uhlíkových usazenin v motoru pomocí takzvané dekarbonizace. Velmi tvrdé úsady karbonu vedou k opotřebení stěn válce, ventilů nebo vstřikovačů. Snižuje se kompresní tlak v motoru, dochází k méně efektivnímu rozprášení paliva.

Při dekarbonizaci je opět nutné auto připojit na speciální přístroj, přes který se potom "prožene" chemie do válců. Funkčnost procesu pak mimo jiné signalizuje bílý kouř vycházející z výfuků. Výsledkem má být čistší, a tedy i účinnější motor s vyšším výkonem a nižšími emisemi. Takový zákrok by měl vyjít na částku mezi 3500 až 4000 korun. Dekarbonizaci lze provést také u naftového motoru, zákrok zabere přibližně 50 minut.

Takovému zákroku lze ovšem i předcházet, a sice použitím vhodného aditiva. To je většinou nutné přilévat do paliva jen občas, například po 15 tisících kilometrech nebo jednou za rok. Aditivum vyjde na tisíc korun.

 

Právě se děje

před 16 minutami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

U zlínských hokejistů skončil kouč Stavjaňa, vrací se Svoboda

Hokejisty Zlína už nevede Antonín Stavjaňa, vedení klubu dnes hlavního trenéra večer odvolalo z funkce. Na lavičku posledního celku extraligy se po půlroce vrací Robert Svoboda. Berani o tom informovali na svých webových stránkách.

Zlínští hokejisté získali v 11 kolech jen šest bodů za dvě vítězství. Aktuálně mají na kontě sérii tří porážek při skóre 4:16. S celkovými 41 inkasovanými góly mají nejhorší obranu v soutěži.

"Členové prezidia, představenstva klubu a rady jednatelů se domluvili na změně trenéra. Po neúspěšném působení Antonína Stavjani se vrací Robert Svoboda, který do konce minulé sezony mužstvo trénoval a zná tak jeho kvality. Byla to logická volba," uvedl generální manažer klubu Martin Hosták.

Další zprávy