Když motor začne padat do nouzového režimu, nejeden majitel dieselového auta dostane pořádný strach. Může totiž jít o první signál, že je zanesený filtr pevných částic. V servisech to přitom většinou řeší jedinou cestou - výměnou. Ta je ale finančně náročná. Majitel vozu si musí připravit desítky tisíc nejen na samotný filtr, ale i na práci. V některých autech je filtr špatně dostupný, což zvyšuje náklady na opravu. V těch nejhorších případech se může cena vyšplhat až ke 100 tisícům korun.
Vzhledem k tomu, že tento problém často postihne až druhého majitele, který si auto pořídil z bazaru za pár set tisíc korun, snaží se někteří nutnost výměny obejít tím, že si filtr nechají odstranit, nebo prorazit. Stačí pak upravit elektroniku a auto si "myslí", že je vše v pořádku. Problémem ale je, že takové vozidlo je pojízdnou ekologickou katastrofou, protože produkuje velké množství nebezpečných pevných částic.
Podle aktuálního odhadu Ústředního automotoklubu jezdí v Česku až milion aut bez filtru pevných částic, tedy téměř každý pátý vůz. Ministerstvo dopravy si proto chce už na jejich majitele posvítit. Takové vozidlo by určitě nemělo projít STK. Policie by měla dostat do ruky nástroje na zjištění takového auta. Navíc by mělo být i neprodejné - alespoň velké české autobazary by vůz bez filtru do prodeje nepřijaly.
Zanesený filtr ale není vždy nutné odstranit, existuje i možnost chemického čistění. Představila ho společnost BG Products. Ta má vlastní čisticí přístroj, který se připojí k motoru automobilu. Do něj se pak vlije přípravek BG 251, který se ohřevem na 100 stupňů přemění na plyn. Až poté je možné ho poslat do válců motoru místo paliva. U vozu se zvýší otáčky a začne čistění.
Čistění trvá zhruba asi 180 minut. Technik pak ještě vymění motorový olej a provede zkušební měření i jízdu. Filtr pevných částic by měl být vyčištěný a fungovat dál. Za celkové vyčistění DPF filtru a sacího traktu vozu si servis naúčtuje 7000 korun. Auto by poté nemělo vykazovat chyby a také by mělo bezproblémově projít STK.
Odborníci ale upozorňují, že je kromě vyčistění filtru pevných částic nutné hledat problém také u vozidla samotného. Proto je potřeba navštívit servis a identifikovat chybu, která zapříčinila zanesení filtru. Ta se totiž obvykle skrývá v samotném motoru. Čistý filtr by tak dlouho vydržet nemusel.
Chemie společnosti BG Products by měla pomoci i benzinovým motorům. Nabízí totiž řešení na odstranění uhlíkových usazenin v motoru pomocí takzvané dekarbonizace. Velmi tvrdé úsady karbonu vedou k opotřebení stěn válce, ventilů nebo vstřikovačů. Snižuje se kompresní tlak v motoru, dochází k méně efektivnímu rozprášení paliva.
Při dekarbonizaci je opět nutné auto připojit na speciální přístroj, přes který se potom "prožene" chemie do válců. Funkčnost procesu pak mimo jiné signalizuje bílý kouř vycházející z výfuků. Výsledkem má být čistší, a tedy i účinnější motor s vyšším výkonem a nižšími emisemi. Takový zákrok by měl vyjít na částku mezi 3500 až 4000 korun. Dekarbonizaci lze provést také u naftového motoru, zákrok zabere přibližně 50 minut.
Takovému zákroku lze ovšem i předcházet, a sice použitím vhodného aditiva. To je většinou nutné přilévat do paliva jen občas, například po 15 tisících kilometrech nebo jednou za rok. Aditivum vyjde na tisíc korun.