Petr Korbel
16. 6. 2019 7:06
V červenci 1899 založili severoitalští podnikatelé společnost FIAT (neboli "Fabriku italskou na automobily v Turíně"). Jejich hlavním představitelem byl Giovanni Agnelli, jehož potomci dosud drží ve skupině Fiat Chrysler Automobiles hlavní majetkový podíl. Fiaty sehrály důležitou roli v motorizaci Československa. Za první republiky probíhala v továrně Walter jejich licenční výroba. V dobách socialismu tu Fiat patřil k nejrozšířenějším západním značkám. Zároveň stál u zrodu několika licenčních aut dovážených do Československa z východoevropských zemí. Připomeňme si vozy italské automobilky, které byly pro Čechy a Slováky důležité.
1967: Fiat 125
Automobil byl odpovědí Fiatu na konkurenci sedanů Alfa Romeo Giulia, které ohrožovaly tržní pozice klasických turínských aut střední třídy, jejichž tvary a ozdobné prvky již v polovině 60. let působily anachronicky. Automobilka sice chystala zásadní novinky, jenže jejich vývoj vyžadoval mnoho času, a tak s využitím mnoha osvědčených dílů a prodloužené karoserie Fiatu 124 narychlo vznikl model 125 klasické koncepce. Do Československa se dostalo omezené množství těchto vozů a patřily tu k nejcennějším. Od polské verze se daly zvenčí rozeznat tím, že měly čtvercová přední světla, zatímco model 125P je má kulatá.