Na světě není příliš mnoho automobilů, které by dosud budily takovou pozornost a zájem veřejnosti jako Citroën DS.
Automobil, který měl před 60 lety premiéru na autosalonu v Paříži, dodnes uchvacuje svým nezaměnitelným designem, který tak trošku připomíná žraloka, obdivován je ale i díky použitým technickým řešením.
Autorem konceptu auta byl André Lefebvre a tvary karosérie stvořil Flaminio Bertoni.
Ve výrobě vydržel dvacet let až do roku 1975 a prodalo se ho téměř půldruhého milionu kusů. Zahrál si i ve filmu s Fantomasem, kde dokonce létal.
Díky skvělému aerodynamickému tvaru karosérie byl vůz schopen na tehdejší dobu vyvinout velmi solidní rychlost 137 kilometrů v hodině, a to i přes použití poměrně slabého motoru s maximálním výkonem 56 kW.
Neskonale pohodlnou jízdu zajišťovalo použité hydropneumatické odpružení, díky němuž si vůz během jízdy samočinně upravoval světlou výšku. U každého kola byla umístěna hydropneumatická vzpěra plněná plynem, ve které tlak udržovalo čerpadlo.
Mezi technické novinky patřilo třeba i natáčení světlometů v závislosti na poloze předních kol.
První změny konstruktéři připravili až v roce 1966. Postupně se pod kapotou objevily nové a výkonnější motory, změnilo se také řešení předních světlometů.
Dějiny DS nekončí
Popularitu modelu využila značka Citroën před několika lety, kdy vytvořila samostatnou značku DS.
Během oficiálních oslav bude uprostřed výstaviště Porte de Versailles vystaveno pět prestižních modelů Citroën DS. Mezi nimi například model z roku 1959 představený ve své původní konfiguraci, v růžovošedé karoserii s tmavě fialovou střechou a interiérem v královské modři. Palubní deska vozu upraveného na vývoz do Německa zahrnuje i teploměr ukazující teplotu vody v motoru a rádio FM/LW.
Dalším unikátem je například kabriolet DS 21 s hydraulickou převodovkou. Dokonale propracovaná verze s čistými liniemi nabízí čalounění z červené kůže, které kontrastuje s bílým odstínem Carrare karoserie a černým odstínem střechy.