Evropská komise bude od září moci stáhnout do servisu vozidla, která porušují emisní normy, podle nichž jim bylo uděleno schválení k provozu. To jim v Bruselu dokonce budou moci i odebrat. Za porušení předpisů také bude možné udělit pokutu ve výši až 30 000 eur.
Tato pravomoc přitom dosud příslušela úřadům v jednotlivých zemích a pokuty mohly udělovat pouze autority, které vozu přidělily schválení k provozu. Typicky šlo tedy například v Německu o Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA). Podle komise ale takový systém neumožnil rychlé řešení porušení předpisů v dostatečně širokém měřítku.
Pokud nyní komise usoudí, že postup přijatý místními úřady není dostatečný, může navrhnout jiná opravná opatření a případné odebrání způsobilosti k provozu (homologace). O dalším postupu pak rozhodne hlasy většina členských zemí, nebude tedy možné, aby jeden stát navržený postup blokoval.
Komise nové předpisy začala připravovat ještě před skandálem Dieselgate v roce 2013, jakmile ale kauza spojená s cinknutými diesely (emisní normy splňovaly jen v laboratoři) o dva roky později vypukla, pravidla se zpřísnila.
Agentura Reuters proto upozorňuje, že nová pravidla mohou zákazníkům otevřít možnost domáhat se v případě, že jejich auta nebudou smět v důsledku porušení pravidel vyjet na silnice, odškodnění na výrobci.
Unie chce také spustit vlastní testy aut. Investovala kvůli tomu sedm milionů do dvou laboratoří. Jednotlivé členské státy pak budou testovat auta, která jsou již na silnici. Cílem je odhalit další zařízení, která podobně jako u VW sloužila k obcházení emisních testů.