EU nařizuje: Teď více tlačítek, pak zákaz čoudících aut

Radek Pecák Radek Pecák
1. 4. 2011 6:30
Velké změny nastanou v den plný jedniček - 1. 11. 2011
Foto: Aktuálně.cz

Ten den si určitě mnoho zamilovaných párů zvolí jako svůj svatební den. Pro výrobce automobilů však současně odstartuje nová éra. Všechny do výroby nově zaváděné typy aut určené k prodeji v zemích Evropské unie budou muset být vybaveny systémem elektronické stability vozidel.

Ten je označován řadou zkratek, u nás je nejznámější jako ESP. Zjednodušeně řečeno jde o elektronického pomocníka, který pomáhá řidičům se zvládáním jak nedotáčivého, tak přetáčivého smyku. K tomu využívá snímač natočení volantu, snímače otáček všech kol spolu s měřiči příčného zrychlení a momentu setrvačnosti podle svislé osy vozu.

ESP bude i v nejmenší škodovce

Pokud systém vyhodnotí situaci jako kritickou, zasáhne tím, že přibrzdí některé z kol a uzpůsobí tah motoru. Vlastně tak vytváří opačný otáčivý moment než je ten, který vede auto do smyku. Při nedotáčivém smyku systém přibrzdí zadní kolo na vnitřní straně zatáčky, při přetáčivém průjezdu zatáčkou zas systém ESP přibrzdí kolo na vnější straně zatáčky.

V současnosti je systémem ESP v EU vybaveno zhruba 40 procent prodaných aut, ale obvykle jde o větší a dražší vozy. Díky opatření EU se tento systém, jenž prokazatelně dokáže zachránit každý rok v zemích unie tisíce lidí, kteří by jinak při autonehodách zahynuli, dostane i do všech nových typů aut, tedy například i do nové malé městské škodovky.

O dva roky později pak bude ESP povinně montované do úplně všech aut, která sjedou z výrobních linek evropských automobilek, byť by to byl třeba i desítky let beze změn vyráběný typ.

Listopad 2012 přinese hned dvě novinky

Další dvě změny, které pocítí řidiči, vstoupí v platnost 1. listopadu 2012. Od tohoto data musí být nově vyráběné typy aut vybaveny indikátorem stupně řazení (GSI - gear shift indicator) a také systémem na monitorování tlaku v pneu (TPMS - Tyre pressure monitoring system).

Podle výzkumů systém, který ukazuje řidiči, že je v daném okamžiku již vhodné přeřadit na vyšší (popřípadě nižší) stupeň, dokáže reálně snížit spotřebu u aut řízených méně zkušenými řidiči zhruba o deset procent. Také systém monitorování tlaku v pneumatikách umožňuje v důsledku snižovat spotřebu, protože upozorňuje na podhuštěné pneu. Jízda s nimi samozřejmě znamená vyšší valivý odpor, a tudíž i větší spotřebu. Koneckonců - tento systém napomáhá i bezpečnosti, jelikož auto s jednou či více podhuštěnými pneumatikami má horší jízdní vlastnosti a hůře zvládá kritické situace.

Oba dva elektroničtí pomocníci budou muset být bez pardonu ve všech vyráběných autech od listopadu 2014.

Pro automobilky je ale zřejmě ještě důležitější datum 1. leden 2012. Od tohoto dne totiž musí být průměrné množství emise CO2, které všechny vyráběné typy daného výrobce vypouštějí do ovzduší, pod hranicí 130 gramů na kilometr jízdy. Jistojistě to znamená, že se letos dočkáme mnoha nových typů hybridních vozů a ekologických verzí současných aut.

Další plány EU

Tím však plány Bruselu zasahovat do sféry výroby aut nekončí. Kromě dalších norem na množství emisí produkovaných auty (EURO 6, 7 a dalších) už připravují i pro rok 2030 zákazy vjezdu zásobovacích aut do center měst, pokud budou vypouštět nějaké emise.

V roce 2050 by už podle těchto plánů nesměly jezdit ve městech vůbec žádné vozy s klasickými spalovacími motory.

Kromě toho chce EU snížit počty mrtvých na evropských silnicích oproti současnému stavu už v roce 2020 na polovinu. V souvislosti s tím lze očekávat další nařízení o povinných bezpečnostních asistentech, například systému sledování únavy řidiče, systému sledování mrtvého úhlu a podobně.

 

Právě se děje

Další zprávy