Nově se mu říká ID.7 Shooting brake, ale je úplně jedno, jak se nakonec bude jmenovat. Velký kombík Volkswagenu je jednou z hvězd čtvrtého ročníku "veletrhu čisté mobility" e-Salon v pražských Letňanech, který se už zítra otevírá pro veřejnost. Až na skateboardy přichycené k víku dvojité podlahy kufru vypadá auto docela sériově. Na výstavě je k vidění ve čtyřmístné verzi, ale alternativně se počítá i s pěti sedadly.
Stejně jako všechny současné elektromobily koncernu VW bude mít také ID.7 motor nad zadní nápravou pohánějící zadní kola, k dispozici však bude i verze se dvěma motory a pohonem všech kol. V takovém případě bude systémový výkon vozu 340 koní, zadokolka se musí spokojit s 279 koňmi. Díky příznivé aerodynamice nepotřebuje auto k udávanému dojezdu 590 kilometrů zvlášť velkou baterii, vystačí si s využitelnou kapacitou 77 kWh.
Zatímco většina elektrických volkswagenů mluví zcela novým designovým jazykem, je tu jedna výjimka, která se obrací do hluboké minulosti. Legendární "busík" je ve své elektrické podobě neméně roztomilý než jeho předobraz T1 z 50. let minulého století. Návštěvníci e-Salonu si mohou poprvé naživo prohlédnout i jeho užitkovou verzi Cargo, která má za předními sedadly pevnou přepážku oddělující prostor pro náklad.
"V blízké budoucnosti počítáme s rozšířením nabídky o silnější i slabší verzi motoru, pohon všech kol a také provedení Long s delší karoserií a volitelně až sedmi místy k sezení," říká Jakub Šebesta, který u českého zastoupení Volkswagenu vede sekci užitkových vozů. V současné době vyráběný ID.Buzz má výkon motoru 204 koní, dojezd 425 kilometrů a uveze 650 kilogramů nákladu.
Pokud by ale někoho zlákala představa rozvážet zeleninu v patrně nejstylovější dodávce na světě, bude muset zapomenout na ceny, které znal z minulosti. ID.Buzz Cargo vystavený v Letňanech stojí přesně 1 743 882 korun, což je částka, za kterou se dal před časem koupit Mercedes třídy S.
Měřeno poptávkou, vysoké ceny elektromobilů některým zákazníkům zjevně až tak nevadí. Do konce září prodal Volkswagen celosvětově 366 400 kusů elektromobilů, což je přesně o čtvrtinu víc než za stejné období loni. A jak na tiskové konferenci v předvečer zahájení e-Salonu upozornil Jan Hurt, jednatel společnosti Porsche Česká republika, prodeje navíc negativně ovlivnila čipová krize.
Největším trhem pro elektrické volkswageny je Evropa, s velkým odstupem následuje Čína a Spojené státy. Pokud jde o prodej elektromobilů, panují mezi jednotlivými zeměmi starého kontinentu propastné rozdíly. Zatímco v Česku tvořily loni elektrifikované vozy pouhá 3,2 % z celkových prodejů nových aut, v Norsku si vůz bez lokálních emisí vybralo přes 86 % kupujících. Menší zájem o elektroauta než Češi mají v Evropě už jen Slováci a Bulhaři.