Prvních pár desítek majitelů elektroaut v Praze na tom může vydělat. U současně otevíraných dobíjecích stanic Pražské energetiky se nic neplatí. Na druhou stranu jsou dosud jen dvě (v nákupních centrech Černý Most a Chodov) a dobíjí se pouze jednofázovým proudem, takže na plnou kapacitu by se třeba Citroën C-zero dobíjel 8 hodin.
Proto zatím více než elektromobily tam lidé dobíjejí svá elektrokola.
Pražská energetika má už ale připraveny i nové dobíjecí stanice, kde bude kromě klasického napětí 230 V k dispozici i třífázová 400V. Ještě předtím ale zprovozní například v obchodním centru Harfa či v garážích Slovan další stanice na pomalé dobíjení.
Také PRE přiznává, že pomalu nastává doba, aby se domluvila s dalšími energetickými firmami, které již také začínají budovat svoji síť dobíjecích stanic. Například ČEZ chce do konce roku mít 50 dobíjecích stanic, Pražská energetika 20.
Musí se dohodnout energetické firmy i magistrát
Musí se koordinovat nejen rozmístění stanic, což by měla být v brzké době zřejmě záležitost pražského magistrátu, ale také způsob, jak bude zákazník za odebranou elektřinu platit. "My chceme, aby zákazník PRE v Praze mohl například bez problémů nabít svůj elektromobil u jiného provozovatele v Plzni," řekl mluvčí PRE Petr Holubec.
Jednou z možností placení za elektřinu je podle Holubce zavedení zvláštních parkovacích sazeb, ve hře je také placení formou SMS.
Zkušenosti v oblasti elektromobility PRE čerpá od svého akcionáře, německé společnosti EnBW, která ve Stuttgartu půjčuje zákazníkům elektrokola či elektroskútry a na základě jejich podnětů rozvíjí infrastrukturu pro elektrická vozidla. Konkrétně již rozdali mezi lidi a různé instituce 500 elektrických skútrů a existuje tam 200 nabíjecích stanic.
Týden elektromobility začíná 9. dubna
Navíc zákazníci, kteří by si v budoucnosti chtěli pořídit nějaký elektrický dopravní prostředek, mohou využít služby, kde se do speciálního zapůjčeného přijímače GPS signálu zaznamenává jejich pohyb, jeho rychlost, ujetá vzdálenost a podobně a na základě toho mu pak odborníci doporučí, zda je pro něho vhodné elektrokolo, skútr či elektromobil.
V Praze jsou zatím podmínky výrazně skromnější. Více se ale lidé o elektromobilitě mohou dozvědět od 9. do 16. dubna v rámci Týdne pražské mobility. Jeho součástí budou i výstavy elektrických vozidel a jejich spanilé jízdy hlavním městem.