Zájemce o Škodu Enyaq čeká při prohlížení ceníku nepříjemné překvapení. Nemůže si, na rozdíl od minulosti, přikoupit k autu tepelné čerpadlo. U elektromobilu jde přitom o důležitou součást výbavy, která dokáže ušetřit až třetinu energie za vytápění vozu.
Napjatou situaci s dodávkami dílu potvrdil Aktuálně.cz i zdroj ze Škody Auto. V oficiální odpovědi tiskový mluvčí automobilky Pavel Jína uvádí, že firma situaci na trhu polovodičů pozorně sleduje a snaží se, aby zákazníci objednané vozy dostali co nejdříve.
V tomto případě jde však o objednávky auta z doby, kdy bylo ještě tepelné čerpadlo v nabídce. Kdy se do příplatkové výbavy Enyaqu vrátí, automobilka nekomentuje.
Nepodařilo se to zjistit ani redaktorům odborného týdeníku Automobilwoche, kteří v Německu popisují obdobnou situaci u značky Volkswagen a Audi. I tam nyní nelze k autům tepelné čerpadlo objednat, ačkoliv to ještě před časem možné bylo.
V případě Volkswagenu se ale situace v Česku liší. "Jsme jedna ze tří zemí v Evropě, která tepelné čerpadlo nastavila jako lokální standard, a ve výrobním procesu v továrně tak máme v jeho dodávce prioritu," říká k situaci David Valenta z tuzemského zastoupení Volkswagenu s tím, že všechny objednané vozy k zákazníkovi vždy dorazí s kompletní výbavou.
Na rozdíl od německého trhu je podle Valenty tepelné čerpadlo u všech modelů a verzí ID v sériové výbavě. To však neplatí o nově uváděném ID.Buzzu, který formálně spadá pod sekci užitkových vozů. U tohoto busíku s retro prvky jej není možné získat ani za příplatek.
Jak však uvádí Lenka Vaňková z tiskového oddělení Volkswagenu, s čerpadlem se u ID.Buzzu počítá výhledově a jeho absence ve voze s aktuální čipovou krizí prý nijak nesouvisí.
Nedostatek čipů významně netrápí ani české zákazníky Audi: tepelné čerpadlo je v sériové výbavě Q8 e-tron, kde je součástí paketu pro chladnější podnebí, a také modelu e-tron GT. V případě Q4 e-tron je volitelnou výbavou a stále je možné si jej objednat, jak potvrzuje i mluvčí automobilky Jiří Rozkošný.
Dodavatelem tepelných čerpadel je podle zjištění Automobilwoche britský dodavatel TI Fluid Systems z Oxfordu, který komponenty pro koncern Volkswagen vyrábí v Česku. Moduly jeho čerpadel obsahují elektronické ventily pro řízení vytápění a chlazení, proto k fungování potřebují také polovodiče. Jak uvádí David Valenta z Volkswagenu, situace s jejich nedostatkem by se měla vyřešit nejpozději do června tohoto roku.