Elektromobily musí být hlučnější, plánuje Evropská unie

Radek Pecák Radek Pecák
4. 4. 2014 19:40
Naopak klasické automobily se spalovacími motory mají být do roku 2025 o čtvrtinu tišší.
Foto: Citroën

Od roku 2019 nebudou smět výrobci uvést na trh nový typ elektromobilu, který by nevydával nějaký umělý zvuk. Nařídí jim to Evropská unie.

Návrh o zavedení povinného hluku pro elektromobily již schválil Evropský parlament, na řadě je nyní Rada EU.

Od roku 2021 už při jízdě budou muset „hlučet“ všechny vyráběné elektromobily - tedy i typy, které se začaly prodávat před rokem 2019.

O tom, jaký typ zvuku to má být, zatím rozhodnuto nebylo.

Hlavním důvodem, proč by podle Evropské unie neměly být elektromobily bezhlučné jako dosud, je ochrana nevidomých.

Automobilky nápad nepřijímají s nadšením. Například Tesla či Daimler jsou sice pro, bránit se hodlají například Volkswagen či BMW. Je totiž jisté, že nová povinnost jim zvýší náklady - například budou muset někam namontovat reproduktor.

Naopak klasické automobily budou muset být tišší. Jejich hlučnost se má během příštích dvanácti let snížit o čtvrtinu. EU tak reaguje na tvrzení Světové zdravotnické organizace o škodlivosti hluku z dopravy na lidské zdraví.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Průmyslová výroba v únoru klesla jen mírně, dařilo se i stavebnictví. Dopady pandemie ještě nebyly znát

Průmyslová výroba v Česku letos v únoru zpomalila meziroční pokles z lednových 1,2 procenta podle revidovaných údajů na 0,9 procenta. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). K poklesu přispěly podle statistiků hlavně výroba a rozvod energií nebo výroba strojů a zařízení. Do výroby v únoru ještě podle ČSÚ výrazněji nezasáhla pandemie koronaviru. 

Stavební produkce v Česku předminulý měsíc meziročně reálně vzrostla o 5,3 procenta, meziměsíčně se po vyloučení sezonních vlivů nezměnila. Ani v tomto případě není podle statistiků dopad epidemie koronaviru a s ním spojených omezení v únorových datech za stavebnictví zatím patrný. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy