Auta se za jízdy sama vypnula. Firma chtěla ušetřit dolar

Radek Pecák ČTK Radek Pecák, ČTK
2. 4. 2014 10:40
Klíček ve spínací skříňce některých aut koncernu GM může nezávisle na vůli řidiče vypnout elektrické systémy.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Aktuálně.cz

Washington – Americká automobilka General Motors se v roce 2005 rozhodla nevyměňovat vadné přepínače zapalování, které nakonec vedly k nejméně 13 úmrtím, aby ušetřila necelý dolar (zhruba 20 korun) na jeden automobil. Vyplývá to podle agentury Reuters z interních dokumentů, které firma poskytla vyšetřovatelům z amerického Kongresu.

Firma podle posledních informací před veřejností mnoho let tajila fakt, že pokud je klíč zastrčený ve spínací skříňce zatížen dalšími předměty (klíči, přívěsky a podobně), může se po přejetí nerovnosti stát, že se přepínač samovolně přesune z polohy zapnuto do vypnuto.

Následkem toho přestane fungovat motor a řada elektrických systémů vozidla, včetně posilovačů řízení a brzd. Při případném nárazu navíc nejsou aktivovány airbagy. Automobil je sice možné nadále řídit a také zabrzdit, ale vyžaduje to větší úsilí řidiče.

Firma GM začala automobily k opravě skříněk svolávat teprve letos v únoru, dosud jich svolala téměř tři miliony. Jedná se o vozy Cobalt, Pontiac G5. Saturn Ion, Chevrolet HHR, Pontiac Solstice a Saturn Sky, které se v Evropě, a tedy ani v České republice oficiálně neprodávají.

Na kroužek nic nedávejte

Automobilka majitelům aut doporučila, aby z kroužku na klíči do zapalování sundali všechny další předměty.

Podle informací, které mají k dispozici vyšetřovatelé z amerického  Kongresu, se automobilka rozhodla nevyměňovat vadné přepínače zapalování, protože chtěla ušetřit s tím související náklady. Ty činily necelý dolar na jeden automobil.

Teprve v posledních týdnech se nové vedení koncernu General Motors problémem začalo vážně zabývat. Nová generální ředitelka GM Mary Barraová se při úterním vystoupení před kongresovou komisí za problémy se zapalováním omluvila. Prohlásila, že ji znepokojuje možnost, že příčinou pozdního svolávání aut byly úvahy ohledně nákladů.

Zákazníkům, kterých se týká svolávací akce, pak firma nabídla zapůjčení vozu zdarma a příspěvek 500 dolarů (9810 korun) na nový vůz.

Kvůli případu je pod palbou kritiky i Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) za to, že netlačil automobilku k rychlejší nápravě. O problému věděl řadu let, a sám dokonce minimálně ve dvou případech smrtelných nehod vedl vlastní vyšetřování.

 

Právě se děje

Další zprávy