Norský autoklub NAF pořádá dvakrát ročně unikátní test, ve kterém zjišťuje, jak daleko ve skutečnosti dojedou elektromobily a jak moc se realita liší od čísla, které deklaruje automobilka. Testy probíhají pravidelně v zimních obdobích a pak také v "letních" podmínkách, které však musejí vzít zavděk měsícem květnem. Toto dvojí testování vychází ze známé skutečnosti, že dojezd elektroauta v zimě výrazně klesá, zatímco v létě obvykle nemá problém dodržet to, co slibuje výrobce.
Pořadatel akce však konstatoval, že letošní květnové počasí mělo do simulace léta hodně daleko. Teploty se během testu pohybovaly v rozmezí od 2,5 do 13 stupňů Celsia a hustě pršelo, což v našich středoevropských podmínkách odpovídá spíše předjaří.
A na výsledcích se to projevilo, jak píše v závěrečné zprávě autoklub NAF. Zatímco loni, kdy v Norsku touto dobou bylo teplo a svítilo slunce, hned dvanáct aut dojelo dál, než by podle WLTP mělo. Letos za špatného počasí se to však povedlo pouze vozu Mini Countryman, který se zastavil po 428 kilometrech. A to je o 4,2 % víc, než kolik mu přisuzuje samotná automobilka.
Při porovnání deklarovaného a reálného dojezdu naopak zcela pohořelo čínské auto Seres 5. To se zastavilo po 367 kilometrech a dojelo tak skoro o čtvrtinu méně, než hlásá údaj z prospektu. Obdobně neuspokojivý výsledek zaznamenal i Volkswagen ID.7 (-22,2 %) a Volvo EX30 (-20,3 %). Ačkoliv tedy reálný dojezd Volkswagenu, 450 kilometrů, vůbec není špatný, výrobcem udávané hodnoty slibují mnohem více.
Přitom je to právě reálný dojezd, který rozhoduje, zda je auto pro zákazníka vhodné, či nikoliv. Velká baterie elektromobilu je ve skutečnosti málo platná, když auto neumí s elektřinou šetřit.
Z šestadvaceti testovaných aut dojel tentokrát nejdál Renault Scenic. I přesto, že dosažených 563 kilometrů je ve skutečnosti o 9,5 % méně než podle měření výrobce. K výsledku mu nepochybně napomohla baterie s kapacitou 87 kWh, ale to není jediná kvalita francouzského rodinného MPV. "Scenic je optimalizován na dojezd," píše v komentáři k vozu NAF s tím, že je Renault o metrák lehčí než sesterský Nissan Ariya a má také užší kola.
Model | Naměřený dojezd (km) | Dojezd podle WLTP (km) | Odchylka v % |
Renault Scenic E-Tech | 562,7 | 622 | -9,5 |
Hongqi EH-7 | 540,1 | 600 | -10 |
Xpeng G6 | 531 | 550 | -3,5 |
Lotus Eletre | 530 | 570 | -6,9 |
Kia EV9 Exclusive | 529 | 563 | -6,0 |
Tesla Model Y Long Range RWD | 528 | 600 | -12 |
BMW i5 eDrive 40 | 504,4 | 544 | -7,3 |
BYD Seal U | 499 | 500 | -0,2 |
Nio EL6 | 492,1 | 525 | -6,3 |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 463 | 578 | -19,9 |
MG 4 Trophy Extended Range | 461,5 | 520 | -11,3 |
Tesla Model 3 RWD | 461 | 513 | -10,1 |
BMW i5 Touring | 453,5 | 519 | -12,6 |
VW ID.7 Exclusive | 450 | 582 | -22,7 |
Peugeot e-3008 | 448 | 510 | -12,2 |
Nio ET5 Touring | 447 | 548 | -18,4 |
Mini Countryman SE All4 | 428,1 | 411 | +4,2 |
Hyundai Kona Long Range | 425 | 473 | -10,1 |
Ford F150 Lightning | 392 | 429 | -10,1 |
BYD Dolphin | 383,5 | 427 | -10,2 |
Hyundai Ioniq 5 N | 379,1 | 448 | -15,4 |
Volvo EX30 Extended Range | 375,6 | 472 | -20,4 |
Seres 5 | 366,9 | 483 | -24,0 |
Smart #3 | 364,2 | 415 | -12,2 |
Opel Astra Sports Tourer | 363 | 406 | -10,6 |
Peugeot e-308 SW | 348 | 405 | -14,1 |
Velmi dobrý výsledek zaznamenal také luxusní čínský sedan Hongqi EH-7 s deklarovaným dojezdem 600 km, který se nakonec zastavil po ujetí 540 kilometrů. Pomyslnou bronzovou medaili za nejdelší dojezd si odnáší další Číňan, SUV střední třídy s 800voltovou architekturou, Xpeng G6. Jeho reálný dojezd 531 se navíc takřka neliší od toho deklarovaného.
Na opačném konci žebříčku najdeme Smart #3, Opel Astra Sports Tourer a Peugeot e-308 SW. V jejich případě nestojí za nízkým dojezdem vysoká spotřeba, ale spíše baterie s malou kapacitou.