Elektrická Škoda Octavia je realitou. Má baterku z Enyaqu a karoserii z roku 1969

Elektrická Škoda Octavia je realitou. Má baterku z Enyaqu a karoserii z roku 1969
Tvůrci také nechtěli ubírat žádný prostor pro cestující a zavazadla, proto je kompletní elektrický pohon vpředu.
Zadní kola jsou v rámci aerodynamiky zakrytá, přesto je koeficient odporu vzduchu cx na hrozivě vypadající úrovni 0,94.
Aby byla konverze blízká originálu, má elektromotor 75 kW, také hmotnost se sice zvýšila, ale nijak závratně, podle odhadů magazínu na 1050 kilo.
Celé pohonné ústrojí se včetně 27,2kWh bateriového modulu vešlo pod kapotu. Baterku tvoří čtyři moduly z akumulátoru pro Enyaq. Zobrazit 12 fotografií
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
11. 3. 2024 12:18
Spojení elektrická Octavia působí tak trochu jako magnet. Dát do nejprodávanějšího českého auta pohon na baterky je věc, na níž Škoda zatím pracuje. Výsledek by měl být znám v roce 2026, kdy se kombi podobné velikosti objeví. Ponese jméno Octavia? To je prozatím otázka. Jednu elektrickou Octavii přitom Škoda stihla představit už letos.

Jmenuje se Voltavia a není to úplně první Škoda Octavia na elektřinu. Mnozí si jistě vzpomenou na koncept Green E Line z roku 2010, který vycházel z tehdy stále ještě čerstvě omlazené druhé generace českého bestselleru. Voltavia je ale bez diskuse ještě o něco zajímavější elektrickou Octavií. Už jen proto, že původně vznikla už v roce 1969.

Francouzské zastoupení české automobilky ale loni vymyslelo soutěž mezi dvěma tamními automobilovými magazíny - Automobile Propre a M6 Turbo. Zadání bylo jasné, vzít původní Octavii ze 60. let a přestavět ji na elektromobil, který by ujel alespoň 180 kilometrů. Jde vlastně o takzvaný restomod, ve světě klasických aut poslední roky velice populární. Stačí si vzpomenout na různé elektrické Porsche 911, Fordy Mustang a další klasiky. Zkrátka staré auto s moderním pohonem.

Soutěž měla mít jednoho vítěze, který měl své auto ukázat veřejnosti na veteránské výstavě Retromobile v Paříži začátkem února. Ve skutečnosti ale tento termín stihl jen magazín Automobile Propre, který se přímo zaměřuje na elektromobily. Právě jejich dílo se jmenuje Voltavia a původně je to kombík z roku 1969. To už se klasický tudor dlouho nevyráběl, v roce 1964 přepustil místo 1000 MB. Pro praktičtější karoserii ale v AZNP neměli náhradu, proto ji drželi v nabídce výrazně déle.

Že jde o Octavii, poznáte bezpečně na první pohled. Vpředu jsou kulatá světla i typická maska chladiče, vzadu pak světla z typu 100/110 i dvoudílné víko kufru. S jeho spodní částí si přitom tvůrci užili svoje, několikrát se totiž rozbily jejich panty a uchycení. Jinak je auto snížené, má aerodynamická kola, vzadu jsou ráfky dokonce ukryty podobně jako třeba u Citroënu DS. Zelený lak karoserie pak odstínem odpovídá konceptu Vision 7S.

To důležitější se ale odehrálo v útrobách. Tvůrci z automagazínu postupně zveřejňovali svou cestu od původního auta až k výsledné Voltavii. V textu věnujícím se právě pohonu tak volili výkon elektromotoru tak, aby co nejvíce odpovídal původní čtyřválcové dvanáctistovce, navíc nechtěli, aby celková hmotnost auta byla zásadně vyšší - cílem bylo její překročení nejvýše o 20 procent. Výrazněji proměnit nechtěli ani rozložení hmotnosti mezi obě nápravy a baterie neměly ubrat nic z původního vnitřního prostoru.

Docela striktní nároky. Nakonec se celé ústrojí včetně akumulátorů povedlo dostat rovnou pod kapotu na místo původního benzinového motoru. Elektromotor má 75 kW a energii mu dodávají čtyři moduly z lithiové baterie pro Enyaq, dohromady s kapacitou 27,2 kWh. S elektromotorem je spárovaná původní převodovka, tvůrci tvrdí, že ji využití jako redukci.

Podle jejich odhadů váží Voltavia asi 1050 kilogramů, nabíjet ji je možné střídavým proudem a dojezd je "na úrovni požadovaných 180 km". Na takzvanou poslední míli si pak kombi vozí v kufru elektrickou koloběžku, interiér přitom stále pojme pět cestujících. Aerodynamické úpravy karoserie pak vyústily v koeficient odporu vzduchu cx na úrovni 0,94, což je v kontextu současných elektroaut šílené číslo, pořád je ale potřeba mít na paměti, že se jedná původně o kombi z konce 60. let.

Přestavěná Octavia od Automobile Propre je zatím jediná, která z původního souboje vyšla. Projekt konkurenčního magazínu M6 Turbo nabral zpoždění a dokončený by měl být asi v polovině května. Tam se tvůrci odvázali více, prý by mělo jít o elektrický driftovací speciál s motorem z Tesly a točivým momentem až 2000 Nm.

 

Právě se děje

Další zprávy