Dobře utajený facelift. Výhradně tříválcový Opel Astra hledá cestu zpět na vrchol

Dobře utajený facelift. Výhradně tříválcový Opel Astra hledá cestu zpět na vrchol
Sportovně střižený hatchback sice není ošklivý, vzhledově ale také příliš nevyniká.
Oproti předchozí generaci je nová výrazně lehčí. To se při faceliftu nezměnilo a je to příjemně znát v zatáčkách. Astra působí obratněji než například korejská konkurence.
Interiér je rovněž tradicionalisticky usedlý. Milovníkům tlačítek bude vyhovovat mechanické ovládání klimatizace. Naopak odkládacích prostor by mohlo být více.
Polodigitální budíky jsou trendy, ale žádný velký uživatelský přínos neznamenají. Snad jen ukazatel teploty oleje pro ty, kteří mají rádi vše pod kontrolou. Zobrazit 23 fotografií
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
4. 12. 2019 14:34
V letech 2005 a 2006 se Opelu Astra povedl husarský kousek: jednalo se o nejprodávanější auto v Evropě. Auto, které dokázalo porazit slovutný Golf. Vloni ale na tuto relativně nedávnou historii mohla současná Astra na 22. místě evropského prodejního žebříčku jen vzpomínat. Letos přichází facelift, a tak přišla také chvíle zjistit, jestli se dobré časy mohou vrátit.
Pokud se příď Astry při faceliftu měnila jen mírně, zadek zůstal úplně stejný.
Pokud se příď Astry při faceliftu měnila jen mírně, zadek zůstal úplně stejný. | Foto: Martin Přibyl

Na první pohled modernizace Astry není příliš poznat. Výrobce v tiskové zprávě ostatně designové změny ani příliš nekomentuje. Řešení hádanky s hledáním rozdílů je tak úkol pro pravověrné fanoušky značky. Facelift se dá poznat podle jiného nárazníku a upravené masky chladiče.

Decentní změny vzhledu ale ukrývají výraznou proměnu techniky. Astra má například kompletně novou paletu motorů. Všechny, ať už spalují benzin, nebo naftu, mají tři válce a turbodmychadlo. To je radikální řešení, které může vzbuzovat řadu otázek, my jsme se proto rozhodli vyzkoušet přeplňovanou benzinovou jednadvojku o výkonu 96 kilowattů.

Nový motor sice parametry připomíná jednotky koncernu PSA, pod který od roku 2017 Opel spadá, ale vznikl ve vlastní režii. Astra je postavena ještě na základech pocházejících z dob, kdy německá značka patřila americkému koncernu GM, a tak se ukázalo jako výhodnější jít v případě motorů cestou vlastního vývoje.

Jednadvojka o výkonu 81 nebo 96 kilowattů nahrazuje starší litr se 66 a 77 kW i silnější čtyřválcovou jednačtyřku s 92 kilowatty. Předsudky o malém objemu a vysoké spotřebě rovnou dejte stranou. Již při uvedení původního provedení aktuální Astry byl litrový turbo tříválec zajímavou a řadou zákazníků nedoceněnou volbou. V praxi zejména v hatchbacku nejel o mnoho hůře než přidušená jednačtyřka a navzdory pětistupňové převodovce byl i úspornější.

Nový motor s objemem větším o dvě deci v nastolených poměrech pokračuje. I když má filtr pevných částic, který například u koncernových litrů výrazně motory dusí v nízkých otáčkách, tak se hezky sbírá pod dvěma tisíci otáček a nad touto metou nabízí živý energický zátah. Výkonu je pro pětidveřový hatchback naprostý dostatek, líbil se nám i příjemně bručivý zvuk a hlavně spotřeba.

Palubní deska je střízlivá a nabízí stále dostatek tlačítek, včetně těch na panelu klimatizace. Odkládacích prostor by mohlo být víc.
Palubní deska je střízlivá a nabízí stále dostatek tlačítek, včetně těch na panelu klimatizace. Odkládacích prostor by mohlo být víc. | Foto: Martin Přibyl

Pokud se vyhnete pražským kolonám, zvládnete bez velkého snažení jezdit do šesti litrů. A nic moc s tím nenadělá ani dálniční tempo, které malým motůrkům jinak úplně nesvědčí. Jednadvojce v Astře pomáhá přesná šestistupňová převodovka, která ve stotřicítce drží ručičku otáčkoměru u dvou a půl tisíc. Svoji roli hraje i vylepšená aerodynamika - Astra si sama umí zavřít masku chladiče, aby zlepšila obtékání vzduchu, inženýři vylepšili tvar krytu pod motorem a zadních ramen.

Tříválcový motor znamená také nižší hmotnost než podobně silný přeplňovaný čtyřválec a nízká hmotnost (Astra je lehká i celkově) znamená obratnost v zatáčkách. Stejně jako před faceliftem i po něm je Astra hbitá, svižně reaguje na povely volantem a pěkně drží v zatáčkách. Zadní náprava s vlečenými rameny může být za 10 000 korun vybavena tzv. Wattovým přímovodem. Doporučujeme, protože omezuje uskakování jednoduchého zadního zavěšení na nerovnostech v obloucích. Celkově vzato, Astra velice dobře spojuje sportovní projev s jízdním komfortem.

To i kvůli špičkovým sedadlům, která schválili němečtí ortopedové z organizace AGR. Jsou pohodlná a mají široké možnosti nastavení, řidič ho má ve verzi Elegance k dispozici vždy, pro oba přední cestující vyjdou minimálně na 15 000 korun. Pokud si chcete dopřát, mohou být i elektrická, s koženým čalouněním, vyhříváním a odvětráváním. V takovém případě ale stojí více než čtyřicet tisíc.

Přední sedadla Astry nemají divoké tvary a odvážné čalounění. Tělo ale podpírají velice dobře a jsou pohodlná.
Přední sedadla Astry nemají divoké tvary a odvážné čalounění. Tělo ale podpírají velice dobře a jsou pohodlná. | Foto: Martin Přibyl

Cestování zpříjemňují kromě nadstandardního prostoru na zadních sedadlech i další technologické vychytávky Astry. Třeba světla Matrix LED, které stále svítí dálkami a vykrývají protijedoucí vozy. Fungují velice dobře. Astra je má již od začátku výroby současné generace v roce 2015, Octavia je dostane až příští rok.

Vylepšením při faceliftu prošel multimediální systém, který má nově atraktivnější grafiku a je o něco rychlejší. Milovníci mechanických panelů klimatizace se mohou radovat, Astra o něj nepřišla a ventilaci i teplotu mohou nadále ovládat tlačítky.

Novinkou jsou naopak částečně digitální budíky, které jsou ale spíše samoúčelnou hračkou - žádný velký praktický přínos nemají. Fungují vlastně jen jako takový lepší palubní počítač, který zobrazuje i rychlost. Třeba mapu navigace na nich nezobrazíte.

Slabinou Astry hatchbacku zůstává hůře přístupný kufr s vysoko položenou nákladovou hranou a omezená nabídka odkládacích prostor. Pod panelem klimatizace je štěrbina pro menší mobilní telefon, za níž je nově malinká přihrádka (tak na ovladač garážových vrat). Pokud zvolíte verzi s praktickým bezdrátovým dobíjením mobilního telefonu, připravte se také na to, že vám zůstane jen jeden držák na pití ve středovém tunelu. Z toho druhého se stala mělká přihrádka, a právě ona štěrbina pro bezdrátové nabíjení.

Navigace v Astře může díky online připojení získávat aktuální informace o dopravě nebo si aktualizovat mapové podklady.
Navigace v Astře může díky online připojení získávat aktuální informace o dopravě nebo si aktualizovat mapové podklady. | Foto: Martin Přibyl

À propos nabíječka - telefon se do ní vkládá mezi jakési dvě gumové polokoule, které ho pevně drží na místě. Musíte ho do ní ale nasunout s větší silou a my se bojíme, že jakmile se na tyto gumové polštáře dostane nepořádek, mohl by poškrábat displej nebo zadní část mobilu.

Inu, tak to dopadá, když se do auta dostává technika, s níž se původně nepočítalo. Jsou to ale jen drobnosti. Facelift Astru připravil na dobu, kdy je hlavním úkolem snižovat emise CO2 a spotřebu. To se evidentně daří, benzinová jednadvojka nás svou spotřebou potěšila, navíc je dostatečně silná a má celkově příjemný projev. Elektronická a komfortní výbava (ortopedická sedadla atd.) nepřináší žádné zásadní novinky, Astra byla ale technologicky na výši již před modernizací a konkurence ji spíše doháněla.

Výsledkem faceliftu je tak opět vyvážené a velice dobré auto, které trh na první pohled nepochopitelně přehlíží. Proč? Zejména proto, že Astra již není tou cenově nejvýhodnější alternativou ke Golfu. V základu vyjde s 81kW jednadvojkou na 399 900 korun. V ceně je manuální klimatizace, kožený volant, rádio s dotykovým displejem a možnosti zrcadlení mobilního telefonu a Bluetooth handsfree.

To není špatné, ale na trhu existují výhodnější nabídky. Například dumpingově zlevněný Hyundai i30, dostupnější je i Kia Ceed. Astra sice nabízí výrazně lepší motory, ale není to vysloveně auto pro zákazníka, který hledá v nižší střední třídě a nemůže si pořídit o padesát tisíc dražší Golf, protože na něj nemá.

Opel Astra 1.2 Turbo Elegance

Motor: benzinový 3válec, 1199 cm3
Výkon: 96 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 225 Nm při 2000 ot./min
Nejvyšší rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
Kombinovaná spotřeba: 4,3 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 370 l 
Cena: od 501 990 Kč

Opel musí něčím zaujmout a je otázka, jestli na to nové, úsporné motory a vyladěná technika budou stačit. Pokud zákazníci nakupují především očima, mohou být z minimálních designových změn a možná trochu okoukaného a nevýrazného vzhledu zklamaní. A to by byla škoda, protože Astra je skutečně dobré auto.

 

Právě se děje

Další zprávy