Brusel - I bez hlasů České republiky, která se při hlasování zdržela, a Nizozemska hlasujícího proti schválili dnes diplomaté členských zemí EU kompromisní podobou systému testování emisí automobilů v reálném provozu (RDE).
Měření emisí oxidů dusíku v reálném provozu bude podle kompromisní dohody v prvním kroku naplno využíváno od září 2017 pro nové vozy a od září 2019 pro všechna vozidla. V první fázi bude vyšší tolerance odchylky, kdy se měření v reálných podmínkách od hodnoty z laboratorních měření bude moci lišit až o 110 procent. Takzvaný "faktor konformity" (CF) má tedy v tomto případě hodnotu 2,1.
Druhá fáze má začít v roce 2020 pro nová auta a v roce 2021 pro všechna vozidla. V tomto případě už by nemělo být možné odchýlit se o více než o polovinu (CF na úrovni 1,5).
Výsledný dokument je měkčí než původní plán Evropské komise, která počítala s nižšími možnostmi odchylky a o rok rychlejším náběhem oné druhé, přísnější fáze.
Evropská komise a členské země osmadvacítky tímto opatřením reagují na skandál automobilky Volkswagen, která manipulovala s výsledky emisních testů. Nejnovější návrh změn pravidel představila komise členským zemím teprve před několika dny, v pondělí o něm jednali ministři životního prostředí. O zavedení RDE se přitom hovoří už počátku roku 2011.
K návrhu se nyní musí vyjádřit Evropský parlament, nemůže však měnit jeho detaily.