Martin Přibyl
28. 12. 2018 6:02
Rok 2018 by mohl být zlomový pro další budoucnost autoprůmyslu. Zatímco z jeho začátku to možná vypadalo, že hlavním tématem bude vývoj robotických aut, postupem času vystupovaly na povrch stále více a více problémy s emisemi: ať už těmi škodlivými (zákazy vjezdů pro diesely), tak těmi způsobujícími globální oteplování. Právě rozhodnutí Evropské unie o omezení emisí CO2 u osobních ale i nákladních aut, může formovat směr autoprůmyslu na roky dopředu. Podívejte se s námi na nejdůležitější události, které hýbaly automobilovým světem v roce 2018.
Čekání na Brexit
K vystoupení Velké Británie z Evropské unie dojde sice až 29. března příštího roku, ale již teď dělá Brexit těžkou hlavu zástupcům automobilek, které v ostrovním království vyrábějí. Není jich málo: kromě domácí Jaguaru Land Roveru se jedná o Mini (které je ale součástí koncernu BMW), Hondu, Nissan, Toyotu, Opel (Vauxhall), Ford má v Británii dvě motorárny. Celkem je v Británii podle magazínu Car 32 fabrik na auta.
Pokud dojde k tvrdému vystoupení z EU, budou mít tyto továrny problém se zásobováním díly. Jen Jaguar Land Rover potřebuje podle svého šéfa Ralfa Spetha denně na 25 milionů součástek, velké množství z nich pochází právě z kontinentální Evropy. Kromě toho je tu i otázka cel: auta dovážená z Británie do Evropy (a opačně) by v případě tvrdého Brexitu byla zatížena desetiprocentním clem. To by odnesl buď zákazník, nebo by tento vícenáklad musely ze svých marží (tolik potřebných k elektrifikaci nabídky) musely pokrýt automobilky. V našem případě by se to mohlo týkat například Nissanu Qashqai, Toyoty Corolla, Hondy Civic nebo Opelu Astra.