Od prvního září opět zpřísní emisní normy. Škodliviny se budou kontrolovat i u ojetin

Martin Přibyl Martin Přibyl
29. 8. 2019 6:02
Stejně jako vloni představuje i letošní první září datum, kdy se musí automobilky připravit na nové emisní normy. Změna tentokrát není tak výrazná jako před dvanácti měsíci, kdy byl povinně zaveden nový měřicí cyklus, i tak se ale některé značky s přeměřením svých modelů potýkají a u některých se dočkáme výpadků v nabídce. Kromě toho bude zavedeno měření i již provozovaných "ojetých" aut. Podívejte se, co se na nás chystá.
Foto: Shutterstock

Co se mění?

Novinky musíme hledat jinde. První se skrývá pod označením EVAP a jedná se o zamezení výparu jedovatých uhlovodíků z nádrže stojícího benzinového auta. Omezení na tyto emise již platí delší dobu, auta jsou proto vybavena uhlíkovými filtry, které vypařené plyny pohlcují (aby byly následně použity k pohonu auta), nově ale bude omezení přísnější. Některé plyny totiž i přes všechny filtry uniknou. Dříve bylo povoleno, aby to byly dva gramy za dvacet čtyři hodin, nově zůstane hmotnostní limit stejný, ale čas se protáhne na 48 hodin. Dieselů se toto omezení netýká, nafta není těkavá. 

Další změna je označena zkratkou ISC. Jedná se o dodatečné měření emisní způsobilosti automobilů za jejich života. Výrobci musí garantovat, že jejich vozy budou emise splňovat i po pěti letech nebo 100 000 ujetých kilometrů. Vybraná "ojetá" auta v provozu tak budou podrobována měření emisí škodlivin v laboratoři i s přenosným zařízením na silnici. Tato povinnost platí od prvního ledna pro nově homologované typy, od začátku září bude povinná pro všechna nově přihlášená (tedy zakoupená) vozidla.

Auto homologované podle nejnovějších norem v technických údajích poznáte podle změti zkratek. V kolonce emisní norma by mělo být uvedeno Euro 6d-TEMP EVAP ISC. Jedná se předpis, který byl publikován vloni v listopadu.

 

Právě se děje

Další zprávy