Zkušebna, kde se lehá na bok. V Česku se nově testují autobusy, aby byly bezpečnější

Martin Frei Martin Frei
23. 8. 2019 13:03
Když přichází na trh nové osobní auto, brzy se na internetu objeví video z jeho bariérových zkoušek. Leckdy je provází velká zvědavost. Třeba test nejnovější Tesly Model 3 má na serveru Youtube přes 680 000 shlédnutí. Bezpečnosti autobusů zdaleka tolik pozornosti nevěnujeme, přestože je stejně důležitá a testy jsou podobně náročné.
Foto: TÜV-SUD

Pevnost karoserie prověřuje třeba zkouška převrácením, při níž se autobus umístěný na 80 cm vysoké podložce nakloní a nechá spadnout na bok. Takových videí na internetu najdete jen pár, jasně ale ukazují jednu věc: zkouška převrácením se dá nejsnáz provést na letišti nebo jiné venkovní betonové ploše.

A to znamená, že testovat lze jen za příznivého počasí. Totéž platí o povinném testu boční stability, kdy se autobus výrazně naklání, ale převrhnout se nesmí. Probíhá-li taková zkouška na čerstvém vzduchu, může do ní promluvit i vítr.

Možná vás napadne, že stavět na takové procedury krytou halu je luxus hodný nějaké bohaté severské země, kde je celý rok ladovská zima. Přesto byla zkušebna, která dokáže třináctimetrový autobus převrátit v suchu a teple, nedávno otevřena v České republice. V Bezděčíně nedaleko Mladé Boleslavi ji vybudovala zkušební a certifikační společnost TÜV-SUD Czech.

Pro ni znamená otevření zkušebny velký posun a posílení role české pobočky. Při schvalování autobusů zajišťovala jízdní zkoušky nebo měření emisí, pro fyzické testy stability a pevnosti však dosud musela využívat externí laboratoře.

"Po nedávném zpřísnění evropských předpisů očekáváme o tento typ zkoušek velký zájem," vysvětluje manažer testovacího centra Jakub Jelínek. Testem převržení teď totiž nově musejí projít i malé autobusy pro 16 cestujících.

Už tihle třítunoví drobečkové musejí při nárazu pohltit energii kolem 50 kilojoulů, což odpovídá metrákovému závaží shozenému z padesátimetrové výšky. U patnáctitunového zájezdového autokaru dosahuje energie hodnot násobně vyšších.

Zkouška klade velké nároky na sloupky a střechu. Nosná struktura se nesmí zbortit, její části nesmějí proniknout hluboko do prostoru cestujících: od podlahy do úrovně sedáku maximálně 15 centimetrů, od sedáku výš 25.

Foto: Ford

Výrobci při testech zároveň získávají cenné obecné poznatky o chování toho kterého řešení. "Podle požadavků zákazníka dokážeme měřit například síly ve šroubech, zrychlení pomocí akcelerometrů nebo osadit komponenty tenzometry. Pohyby jednotlivých částí analyzujeme i ze záznamu z vysokorychlostní kamery," dodává Jakub Jelínek.

Zkušebna TÜV-SUD v Bezděčíně zvládá i další zajímavou disciplínu. Vypadá velmi napínavě, i když se při ní autobus aspoň nezničí. Jde o test boční stability. Vozidlo je pásy připevněné k desce, která se naklápí a naklápí a naklápí… až dosáhne hrozivých 28°, které vidíte na snímcích.

Foto: TÜV-SUD

Plně zatížený vůz si navíc "lehne" na pérování spodní strany, takže karoserie je nakloněná víc než podvozek a simulovaná silnice. Pak se musí velmi přesně určit okamžik lability. To je moment, kdy se od testovacího rámu odlepí poslední kolo. Pod každým z nich je proto spínač.

"Většina běžných silničních vozidel má hranici stabilní polohy mezi 30 a 40 stupni náklonu," vysvětluje Jakub Jelínek. Autobusy musejí k této zkoušce nastoupit s maximální hmotností. Tedy s plnými nádržemi a falešnými sedícími cestujícími v podobě barelů s vodou, z nichž každý váží 68 kg.

Foto: TÜV-SUD

Jelikož každá náprava spočívá na samostatné naklápěcí plošině, musí být pohyb obou velmi přesně synchronizován. Tomu v Bezděčíně věnovali maximální pozornost. Souhru plošin zajišťují výkonné servomotory a přesné lineární vedení trapézovými šrouby. Odchylka by neměla přesáhnout než 0,1°.

Mimochodem nová zkušebna TÜV-SUD v Bezděčíně je vybavena systémem se třemi synchronizovanými mobilními plošinami. Dokáže tedy naklánět a převrhávat i třínápravové autobusy.

Foto: TÜV-SUD

Fyzické testování vozidel v technologicky pokročilé zkušebně není levná legrace. Proto by se zde mělo už jen ověřit, k čemu předtím došly matematické modely. I s tím dokáže TÜV-SUD Czech zákazníkům pomoci. Podle zadaných parametrů dokáže počítačově simulovat celý test stability.

"O virtuální test založený na metodě konečných prvků je velký zájem zejména mezi menšími výrobci, kteří mají s příslušnými předpisy méně zkušeností," doplňuje manažer zkušebny Jakub Jelínek. Na rozdíl od fyzických zkoušek je možné v krátkém časovém úseku otestovat více variant konstrukcí a připravit jednu finální variantu na reálný test.

 

Právě se děje

před 53 minutami

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

před 55 minutami

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon ruku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.

před 2 hodinami

Italský ministr zahraničí Di Maio končí v čele Hnutí pěti hvězd

Italský ministr zahraničí Luigi di Maio ve středu oznámil, že končí ve funkci šéfa vládní strany Hnutí pěti hvězd (M5S). Informovala o tom agentura AP. Svým stoupencům v Římě Di Maio řekl, že jedna éra skončila, on svou práci dokončil a nyní bude důvěřovat svému nástupci, že dále úspěšně povede stranu kupředu. Hnutí pěti hvězd podle Di Maia nyní dočasně povede senátor Vito Crimi, nový vůdce bude vybrán v následujících měsících po kongresu strany. Italská média ještě před tímto oznámením uváděla, že Di Maiův krok by neměl znamenat konec vlády, kterou od loňska tvoří koalice M5S a Demokratické strany.

"Dnes tu jsem proto, abych oznámil svou rezignaci z čela Hnutí pěti hvězd," řekl ministr svým příznivcům. Třiatřicetiletý Di Maio stranu vedl od září 2017. Hnutí pěti hvězd se v posledních měsících potýkalo s vnitřními spory, v obou komorách parlamentu odešlo do frakcí jiných stran či do frakce smíšené několik zákonodárců. Poslední dva to udělali v úterý, připomněla agentura APA.

Zdroj: ČTK
Další zprávy