Dacia už není popelkou z Rumunska. Duster je hitem

Radek Pecák Radek Pecák
12. 5. 2012 7:00
Mezi terénními vozy skončila Dacia Duster vloni hned za Yetim a před Hyundai ix35
Foto: Dacia

Ještě v roce 2004 se prodalo po celém světě jen 22 tisíc vozů značky Dacia. Vloni byly její prodeje téměř čtyřicetkrát vyšší a dosáhly 814 tisíc kusů.

Za osm let značka, v jejímž portfoliu je nyní sedm modelů, doslova vstala z mrtvých. Nejenže její auta lidé kupují, ale navíc dávají najevo, že jsou s nimi spokojeni. Například letos v únoru získala Dacia první místo v průzkumech spolehlivosti mezi spotřebiteli v pěti evropských zemích - Belgii, Španělsku, Francii, Itálii a Portugalsku.

V České republice vzrostly prodeje Dacií od roku 2006 více než šestkrát a vloni překročily hranici čtyř tisíc prodaných kusů. Absolutním hitem se stala Dacia Duster, která v prodejní statistice terénních vozů za rok 2011 skončila druhá hned za Škodou Yeti.

Kvalita interiéru je vyšší
Kvalita interiéru je vyšší | Foto: Aktuálně.cz

Za několik týdnů začne firma v Česku prodávat svůj sedmý model - Lodgy, velké MPV, v němž je možno převážet až sedm dospělých pasažerů.

Cena do 220 tisíc korun

Jeho přesná cena ještě nebyla stanovena, ale podle generálního ředitele značek Renault a Dacia v České republice Bernarda Chretiena bude základní verze vozu stát zhruba 220 tisíc korun a možná ještě o něco méně. Zákazník tedy, stejně jako v případě dalších modelů značky, dostane za vynaložené peníze mimořádně velký kus auta.

Je to ale samozřejmě něčím vykoupeno, což nepřímo přiznává i Chretien. Například na dotaz, proč je v nejvyšší výbavě vozu Lodgy pouze omezovač rychlosti a nikoli tempomat, s nímž je toto elektronické zařízení obvykle spojováno, odpověděl, že i toto zařízení něco stojí.

Zákazník kupující Lodgy nebude (zatím) mít možnost připlatit si například za automatickou převodovku či panoramatické střešní okno. "I pouhá příprava na to, že tento prvek bude možné namontovat, totiž něco stojí," vysvětlil Chretien.

Závod v Africe je přísně ekologický
Závod v Africe je přísně ekologický | Foto: Dacia

Ve standardu už čtyři airbagy

Přesto se výbava Dacií postupně vylepšuje. Například standardem pro Lodgy budou čtyři airbagy, úchyty ISOFIX pro tři dětské sedačky na lavici ve druhé řadě a ovládání elektrického stahování okének se přestěhovalo ze středu palubní desky na obvyklé místo na opěrkách rukou ve dveřích. V nejvyšší výbavě pak nabídne i elektronický stabilizační systém a dotykový displej navigace a ovládání rádia.

Také v porovnání s dalšími vozy značky přidávají dělníci do Lodgy více izolačních hmot pro dosažení zvukového komfortu. Konkrétně o 30 procent. Na druhou stranu podvozková platforma se zatím nezměnila a je tedy stejná jako ta, na které jezdí například Logan. Novou zřejmě dostanou až druhé generace vozů z poloviny minulého desetiletí, což by měla být záležitost již příštích měsíců.

O tom, že to aliance Renault-Nissan myslí s dalším rozvojem značky Dacia vážně, svědčí například investice miliardy eur na výstavbu továrny v marockém Tangeru, kde se vyrábí i Lodgy. Zatím se zde vyrábí 170 000 aut, ale kapacitu půjde zvýšit na 400 000 kusů ročně.

Mimochodem, tento závod je první automobilovou továrnou na světě s nulovými emisemi uhlíku a s nulovým vypouštěním průmyslových vod do okolního prostředí.

--------------------------------------------------------------------------------

Prodej aut značky Dacia.

 

Právě se děje

Další zprávy