Co v tom autě rachtá? Škoda trénuje uši umělé inteligence na rozpoznávání poruch

Martin Přibyl Martin Přibyl
7. 10. 2020 13:05
Téměř 250 servisů Škody ve 14 zemích testuje aplikaci, s níž mohou jen pomocí zvuku odhalovat závady na autě. Program Sound Analyzer vyhodnocuje s využitím umělé inteligence nahraný zvuk a pomáhá rychle určit, kde by mohl být problém.
Aplikace Sound Analyser v akci.
Aplikace Sound Analyser v akci. | Foto: Škoda Auto

Z uživatelského hlediska je aplikace velice prostá. Stačí nahrát zvuk a program ho následně porovná s uloženými akustickými vzory. Pokud najde nesrovnalosti, pomocí algoritmu zjistí, čím by mohly být způsobeny, a mechanikovi doporučí správný postup při odstraňování závady. K použití stačí pouhý mobilní telefon nebo tablet.

Technickým základem je algoritmus tzv. neuronové sítě. Nahraný zvuk se převede na spektrogram, tedy obrazové zobrazení akustických signálů. Umělá inteligence pak obraz porovná se známým vzorem a podle odchylek pak navrhne, co dál.

"Technologie rozpozná deset vzorů s přesností přes 90 procent. Jedná se přitom o konstrukční celky jako systém řízení, kompresor klimatizace nebo dvouspojkovou převodovku (DSG). V současnosti se aplikace "trénuje" na rozpoznání dalších akustických vzorů," vysvětluje mluvčí Škody Martin Ježek.

Škodovácká aplikace běží od loňského června ve zkušebním provozu ve 14 zemích světa u 245 dealerů. Kromě Francie, Německa, Ruska nebo Rakouska ji využívají i desítky autorizovaných servisů v Česku. Pilotní program slouží v tuto chvíli především ke sběru audiozáznamů, z nichž se umělá inteligence má učit.

"Postupné zavádění technologií pro zjišťování akustických odchylek od normálního stavu otevře řadu nových možností v oblasti prediktivní údržby, kromě toho je možno využít i on-line připojení vozu k tomu, aby byl v případě potřeby přímo rezervován termín v příslušné servisní dílně," říká Martin Ježek.

Za Sound Analyserem stojí škodovácké oddělení poprodejních služeb, Škoda Digilab a pak i dodavatel technologie, jehož představitelé značky nechtějí jmenovat. Analýza poruch podle zvuků, které stroje vydávají, se dnes již používá například ve výrobě. Takovou technologii dodává například pražský start-up Neuron Soundware.

Škoda rozhodně není jediná, kdo na technologii rozpoznávání závad aut pomocí zvuku pracuje. Vyvíjí ji například i korejský koncern Hyundai-Kia. Ten dokonce tvrdí, že jeho srovnání ukazuje, že zatímco cvičené ucho experta dokáže závadu podle zvuku, který způsobuje, rozpoznat z necelých devíti procent, umělá inteligence má úspěšnost takřka devadesát procent.

 

Právě se děje

Další zprávy