Nový Citroën C3 je první auto na světě s černou skříňkou. Kamera zaznamená dění před nehodou i po ní

Jan Markovič Jan Markovič
1. 7. 2016 7:26
Nový Citroën C3 se chce odlišovat. A není to jen designem, který je na první pohled nápadný, výstřední a zaměřený hlavně na mladší řidiče. Francouzi nabízí i zajímavou výbavu. Jako první na světě totiž dostane zabudovanou kameru s HD rozlišením. Ta poslouží k zábavě i jako černá skříňka. Dokáže totiž automaticky zaznamenat dopravní nehodu.
C3 je praktickým autem. Do kufru se vejde 300 litrů nákladu.
C3 je praktickým autem. Do kufru se vejde 300 litrů nákladu. | Foto: Citroën

Ať už půjde jen o plechy nebo závažnou nehodou, řidič nového Citroënu C3 by měl mít k ruce videozáznam, který střet zachytí. Třetí generace francouzského kompaktu totiž bude vybavena zabudovanou kamerou s HD rozlišením. Ta je připravená neustále zaznamenávat dění před vozem a ve smyčce jej ukládat do 16GB paměti. Pokud dojde k nehodě, uloží se 30 sekund záznamu před střetem a 90 sekund po něm.

Kamera ale neposlouží jen jako obdoba černé skříňky. Bude vhodná i k zábavě. Řidič bude mít k dispozici tlačítko, kterým půjde spustit nejen záznam jeho jízdy, ale i prostor před vozem vyfotografovat. Snímky pak lze snadno dostat do chytrého telefonu pomocí speciální aplikace a sdílet s přáteli. V některých zemích by se ale tato zajímavá novinka mohla potýkat s legislativou, v Česku bude fungovat bez problémů.

Sdílení, konektivita, média. To jsou slova, která dnes automobilky používají hlavně k tomu, aby za volanty svých modelů přilákaly mladší řidiče. Citroën C3 je chce oslovit na první pohled. I proto v jeho výbavě najdeme multimediální systém schopný snadného spojení s přístroji Apple i Android. Zařízení má dotykovou obrazovku a samozřejmě také navigaci.

Mladé lidi láká navíc design. Zatímco předchozí dvě generace francouzského kompaktu byly spíš usedlé, novinka se snaží zaujmout, seč může. A tak se představuje v netradičním nápadném designu - výrazná kola, úzká LED světla pro denní svícení nebo barevná provedení karoserie, která střídají hned několik odstínů. K tomu ještě přidává doplněk Airbump, což je měkká plocha, známá už z modelu C4 Cactus, která by měla zabránit nechtěným škrábancům a oděrkám. Pro novou C3 je lehce modifikovaná a chrání třeba dveře před odřením od zdi při otevření.

Podobně hravá je také kabina. Najdete zde nový volant, tvary palubní desky a opět zdobné prvky. Na výběr je z mnoha kombinací, které pěkně navazují na styl zevnějšku. Je dobře, že se Citroën poučil z modelu Cactus, a C3 tak na rozdíl od něj dostane klasický otáčkoměr, stahování oken druhých dveří i dělená zadní sedadla, což byly základní prvky, které Cactusu chyběly. C3 je praktickým autem. Do kufru se vejde 300 litrů nákladu.

Nový Citroën využívá stejnou podvozkovou platformu jako předchozí generace, v nabídce ale bude široká paleta motorů. Benziny zastoupí jednotky PureTech o výkonech 68, 82 a 110 koní. Naftové pak BlueHDI 75 nebo 110 koní. Pro všechny je připravená manuální převodovka, nejsilnější zážehový motor pak dostane k dispozici i šestistupňový automat. U vybraných jednotek nebude chybět ani start-stop.

Na příchod nového Citroënu C3 si ale budeme muset ještě chvíli počkat. Zatím se dá očekávat, že se na trhu objeví na začátku příštího roku. Ceník tudíž není ani zdaleka známý, ale podle předběžných informací by měl model startovat na ceně okolo 250 tisíc korun. Kamera bude pravděpodobně za příplatek.

Test, ceník a technická data odcházejícího Citroënu C3 najdete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy