Čínský Landwind chce do Evropy, v crash testu neuspěl

Radek Pecák Radek Pecák
26. 11. 2010 23:00
Losí test sice vůz zvládl velmi dobře, ale při bouračce by dospělí dopadli špatně
Foto: Aktuálně.cz

Technici čínských automobilek každoročně na autosalonech s metrem v ruce ze všech stran zkoumají výrobky jejich evropských konkurentů, přesto stále ještě nedokáží udělat takový vůz, který by po stránce bezpečnosti mohl konkurovat výrobkům Volkswagenu, Fordu, ale i korejské KIA.

Zatímco produkty těchto značek v posledním kole nárazových testů EuroNCAP získaly maximálních pět hvězdiček, čínský velkoprostorový vůz Landwind CV9 se musí spokojit jen se dvěmi.

To pochopitelně není příliš lichotivé vysvědčení pro vůz, který se letos za cenu 14,5 tisíce eur začíná prodávat v Holandsku.

Bezpečnostní výbava testovaného vozu obsahovala dva čelní airbagy pro cestující na předních sedadlech, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínaem a omezovačem síly na předních sedadlech a připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Hrudník by značně utrpěl

Prohlídka vozu po nárazu částí přídě rychostí 64 km/hod do deformovatelné překážky ukázala, že právě tento náraz je limitem, který je ještě skelet karosérie schopen vydržet. Podle techniků by i náraz mírně vyšší rychlostí znamenal zborcení skeletu. I tak byla ovšem ochrana řidičova hrudníku vyhodnocena jako špatná. Slooupek řízení se při nárazu posunul vzad a zdeformoval podlahu vozidla. Došlo dokonce k roztržení plechu podlahy, což by pravdpědobně způsobilo závažná poranění chodidel a kotníků řidiče.

Naopak slušně chráněna byla kolena a stehna obou předních cestujících. Je však naprosto nezbytné, aby jak řidič, tak i spolujezdec seděli v okamžiku nárazu ve správné poloze, tak jako testovací figurína.

Landwind nemá ve výbavě ani boční, natož hlavové airbagy. Proto EuroNCAP ustoupilo od zkoušky nárazem na kůl. Při bočním nárazu byla ochrana řidičova hrudníku vyhodnocena jako slabá (což je druhé nejhorší hodnocení) a ochrana pánve jako mezní (třetí stupeň z celkových pěti).

Nejlepší výsledek v ochraně dětí  

Netestovala se ani ochrana krční páteře, protože firma Landwind nedodala k testům stejná sedadla, jaká byla namontovaná v testvovaném voze.

EuroNCAP se zabývá i ochranou dětských pasažerů na zadních sedadlech. Testovací figuríny jsou v dětských autosedačkách. Protože dopředný pohyb hlavy figuríny tříletého dítěte při nárazu překročil limitní hodnotu, získal vůz za ochranu dětských cestujících jen necelou polovinu z maximálního počtu udělovaných bodů.

Přesto v této disciplíně ještě Landwind uspěl nejlépe. Za ochranu dospělých, za ochranu chodců a za bezpečnostní elektronické systémy totiž dostal vždy ještě menší procento možných bodů.

Firma očekávala lepší výsledek

Výsledky vozu jsou jistě pro vedení čínské firmy nepříjeným překvapením. Ještě před uvedením vozu na evropský trh totiž informovalo, že vůz byl konstruován tak, aby vyhověl evropským bezpečnostním snandardům a testovací pilot dokonce zvládl před novináři vyhýbací manévr - takzvaný losí test v devadesátikilometrové rychlosti, tedy o 25 km/hod rychleji než se běžně provádí.

V praxi se však potvrdilo to, o čem hovoří automobiloví odborníci již delší dobu. Čínská ocel a zejména její zpracování totiž není tak kvalitní, aby dokázala stejně dobře odolávat nárazu a roznášet síly působící na vůz do míst, kde nehrozí posádce nebezpečí.

I když v tomto testu nepochybě Landwind dopadl lépe než jiný vůz stejné značky při nárazovém testu německého ADACu před několika lety a také lépe než stejným způsobem testovaný vůz konkurenční čínské značky Brillance, je pravdpědobné, že dvouhvězdičkový výsledek mnohé zájemce od koupě jinak docela dobře vyhlížejícího vozu CV9 odradí.   

 

Právě se děje

Další zprávy