Jan Markovič
13. 3. 2018 12:13
Pneumatiky se během automobilové historie nikdy příliš nezměnily. Samozřejmě se stále vyvíjí lepší materiály, ale pořád jde jen o "gumu". Blízká budoucnost ale slibuje chytřejší využití. Co kdyby mohla pneumatika řidiči nahlásit, kde je píchlá? A nebo pomocí fotosyntézy spotřebovat oxid uhličitý a vyrobit kyslík? Velcí výrobci mají nejrůznější nápady, najdete je v přehledné grafice.
Pneumatika ContiAdapt
Systém ContiAdapt by se mohl objevit na autech zhruba za deset let a pomoci by mohl hlavně v oblasti vozidel bez řidiče. Jde o kombinaci gumy a disku, které dokážou měnit tvar a tlak podle povrchu, po němž se pohybují. Do kola jsou zabudované miniaturní kompresory, které se starají o tlak v pneumatice a díky pohyblivé vnitřní části disku také o její šířku. Tím se mění styčná plocha, kterou se pneumatika dotýká povrchu.
K dispozici je hned několik jízdních režimů. Například kombinace úzkého kola a vysokého tlaku je ideální pro cestování na suchém povrchu a snižuje konzumaci paliva. Naopak široké kolo s nízkým tlakem znamená lepší jízdní vlastnosti na kluzké silnici. ContiAdapt se umí vyfouknout až na tlak jednoho baru, což pomůže s vyparkováním vozidla ze sněhu nebo s opatrnou jízdou po nebezpečně namrzlé vozovce.
Na levém obrázku je vidět stav při plném nafouknutí, na pravém je guma vyfouknutá. Proces zabere několik sekund.