Chytré pneumatiky umí "mluvit" s autem, vyrábět kyslík nebo proud pro elektromobily

Jan Markovič Jan Markovič
13. 3. 2018 12:13
Pneumatiky se během automobilové historie nikdy příliš nezměnily. Samozřejmě se stále vyvíjí lepší materiály, ale pořád jde jen o "gumu". Blízká budoucnost ale slibuje chytřejší využití. Co kdyby mohla pneumatika řidiči nahlásit, kde je píchlá? A nebo pomocí fotosyntézy spotřebovat oxid uhličitý a vyrobit kyslík? Velcí výrobci mají nejrůznější nápady, najdete je v přehledné grafice.

Pneumatika ContiAdapt

Systém ContiAdapt by se mohl objevit na autech zhruba za deset let a pomoci by mohl hlavně v oblasti vozidel bez řidiče. Jde o kombinaci gumy a disku, které dokážou měnit tvar a tlak podle povrchu, po němž se pohybují. Do kola jsou zabudované miniaturní kompresory, které se starají o tlak v pneumatice a díky pohyblivé vnitřní části disku také o její šířku. Tím se mění styčná plocha, kterou se pneumatika dotýká povrchu.

K dispozici je hned několik jízdních režimů. Například kombinace úzkého kola a vysokého tlaku je ideální pro cestování na suchém povrchu a snižuje konzumaci paliva. Naopak široké kolo s nízkým tlakem znamená lepší jízdní vlastnosti na kluzké silnici. ContiAdapt se umí vyfouknout až na tlak jednoho baru, což pomůže s vyparkováním vozidla ze sněhu nebo s opatrnou jízdou po nebezpečně namrzlé vozovce.

Na levém obrázku je vidět stav při plném nafouknutí, na pravém je guma vyfouknutá. Proces zabere několik sekund.

 

Právě se děje

před 45 minutami

Lyžařka Smutná skončila v dálkovém běhu v Itálii pátá

Lyžařka Kateřina Smutná doběhla pátá v závodu seriálu Ski Classics La Venosta na 34 kilometrů. Na vítěznou Norku Astrid Slindovou ztratila česká reprezentantka čtyři a půl minuty, za třetím místem zaostala o 19 sekund. Mužský závod v Itálii vyhrál Rus Jermil Vokujev, Jan Šrail obsadil 28. místo

Už v prvním stoupání nastoupila Slindová, která si na vrchařskou prémii na 11. kilometru přivezla náskok 20 sekund. V cíli měla k dobru více než tři minuty před Švédkou Brittou Norgrenovou. Boj o třetí místo ovládla další Norka Kari Gjeitnesová.

"Během závodu jsem se necítila úplně špatně, i když trať byla dost náročná. V posledních stovkách metrů mi ale totálně odešly nohy. Cítila jsem to už včera na tréninku, když jsem jela něco rychlejšího. Myslím, že v tom sehrála roli ta vysoká nadmořská výška," uvedla v tiskové zprávě eD system Bauer Teamu Smutná, která na začátku prosince doběhla v prologu v Livignu druhá.

Seriál Ski Classics bude pokračovat po Novém roce, 11. ledna se v Rakousku pojede Kaiser Maximilian Lauf.

Zdroj: ČTK
Další zprávy