Podle člena automobilové expertní skupiny PwC Vojtěcha Opleštila spotřebitelské ceny rostou v rámci celé ekonomiky velmi rychle od druhé poloviny minulého roku. "A přestože ceny nových ani ojetých vozidel nepatří mezi hlavní přispěvatele inflace, rostou průměrně v rozmezí dvou až pěti procent. Větší nárůsty lze zaznamenat u ojetých vozidel," řekl ČTK.
Na úrovni jednotlivých značek pak o ceně rozhoduje poptávka po konkrétních modelech nejen v ČR, ale i z jiných trhů, které pak ovlivňují využití kapacit automobilek. Obecně automobilky využívají rostoucích příjmů domácností i firem a snaží se ceny zvyšovat.
Postupný nárůst cen podle Petra Knapa z EY ČR alespoň částečně brzdí posilující koruna. "Globální poptávka je velmi silná, český trh rychle roste a oblíbené modely se potýkají s prodlužujícími se dobami dodání. Jednou z reakcí automobilek je navyšování cen, toho využívají zejména při faceliftu nebo uvedení nového modelu. Také se častěji setkáváme s tím, že automobilky již nenabízejí holé vozy, ale i nejnižší výbavové varianty již mají slušnou doplňkovou výbavu, která logicky navyšuje cenu," podotkl.
Přitvrzující regulace a požadavky na technologické vybavení vozů budou podle expertů tlačit ceny spíše nahoru. "Průměrné ceny nových vozů pak dále bude navyšovat postupně rostoucí podíl elektromobilů, které jsou v pořizovacích cenách dražší než vozy se spalovacími motory. Nicméně předpokládáme, že elektromobily začnou cenovou hladinu v ČR významněji ovlivňovat nejdříve v horizontu dvou až tří let," dodal Knap.
Od ledna do listopadu se v Česku nově zaregistrovalo rekordních 251 628 nových vozů, což je o šest procent více, než ve stejném období loni.
U ojetých aut nabízených v bazarech nebo přes inzerát byl nárůst ceny ještě výraznější. Proti přelomu loňského a letošního roku se do listopadu cena zvýšila o pětinu na téměř 210 000 korun.
Roli podle zástupců největší sítě autobazarů AAA Auto hrálo to, že se na trhu nabízí mladší ojetiny. Jejich průměrné stáří pokleslo o tři čtvrtě roku na 9,2 roku.