Přesně před 100 lety - 7. března roku 1916 - byla založena německá automobilka BMW. Fakticky se jednalo o sloučení dvou firem - Rapp Motorenwerke a Gustav Otto Flugzeugwerke.
Dnes je známa především jako výrobce prémiových automobilů i motocyklů, které se vyznačují vyváženou kombinací luxusu a sportovních jízdních vlastností.
Dříve než společnost BMW s výrobou automobilů a také motocyklů začala, patřila k významným producentům leteckých motorů. Zaznamenala řadu úspěchů. Například již v roce 1919 letoun poháněný jejím motorem dokázal vystoupat do výšky 9759 metrů, což byl tehdy světový rekord.
V poválečném období jí dokonce hrozil zánik, ale značka krizi zažehnala a dnes je jedničkou světového trhu luxusních automobilů.
Své jméno BMW (Bayerische Motoren Werke) firma získala v roce 1917. Po první světové válce však Německo dostalo od vítězných mocností zákaz stavby letadel a leteckých motorů, takže firma BMW musela svou výrobu přeorientovat. A rozhodla se, že se zaměří na jednostopá a dvoustopá vozidla. Přestože výroba leteckých motorů byla ve dvacátých letech obnovena, výraznějšího objemu již nedosáhla.
Mnichovskou továrnu otevřelo BMW v roce 1922 a o rok později zde byl sestrojen první motocykl R32, který byl navržen za pouhých pět týdnů. Tento stroj také poprvé ozdobilo charakteristické logo značky - kulatý modrobílý emblém lemovaný černým ohraničením s písmenky BMW. Ten má symbolizovat národní barvy Bavorska - jen ve zhruba opačném pořadí, než je tomu na bavorském erbu. Někteří příznivci automobilky se ale domnívají, že logo je modrobílou "vrtulí" odkazující na letecké kořeny značky.
K výrobě automobilů se BMW dostalo na podzim 1928 odkoupením automobilky Dixi v Eisenachu, která vyráběla v licenci malé britské vozy. Vůbec prvním modelem byl Dixi. Jednalo se automobil produkovaný na základě licence na vůz Austin Seven. Teprve o tři roky později - v roce 1931 zkonstruovali inženýři bavorské značky vlastní auto - Dixi 3/15.
Již v první polovině třicátých let se značka začala odlišovat od konkurence díky použití typické masky chladiče ve tvaru dvojice ledvinek. Podle toho jsou vozy značky BMW snadno rozpoznatelné i nyní.
Nejznámějším předválečným modelem byl roadster 328, který si připsal mimo jiné vítězství v závodech Mille Miglia a ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.
Po druhé světové válce nebyl o luxusní vozy, na které se značka orientovala, v Evropě zájem. BMW bylo vážně ohroženo zánikem. Nakonec se objevil spásný projekt v podobě licenčního italského vozu Isetta. Miniaturní vozítko, do kterého se nastupovalo po otevření přídě, poháněl vzduchem chlazený jednoválcový motor s výkonem pouhých 12 koňských sil.
To značce pomohlo odrazit se k lepším zítřkům.
V současné době je BMW nejúspěšnějším výrobcem prémiových vozů na světě, když předstihlo i výrazně staršího a zavedenějšího konkurenta Mercedes-Benz.
Nejúspěšnější řadou je typ 3, z něhož jsou odvozeny například i kabriolety a kupé.
Test BMW 4 Gran Coupe naleznete zde.