Better Place zkrachovala. Další problém elektromobility

Radek Pecák Radek Pecák
29. 5. 2013 4:27
Renault teď začne hledat další cesty na poli elektromobility
Tankování energie pomocí výměnných baterií se zdálo být dobrým nápadem.
Tankování energie pomocí výměnných baterií se zdálo být dobrým nápadem. | Foto: Aktuálně.cz

Výměna vybitých baterií v elektromobilech za nabité ve speciálních stanicích je zřejmě další slepá ulička v oblasti elektromobility.

Alespoň to tak vypadá poté, co o víkendu oznámila ukončení činnosti izraelská společnost Better Place. Ta společně s Renaultem budovala síť dobíjecích stanic, kde by bylo možné elektromobily dobíjet. Současně tam ale byly k dispozici  i plně nabité baterie. Ty bylo možno pomocí speciálního zařízení nasunout do spodní části vozu a nahradit tak stejnou baterii, ovšem vybitou.

Projekt trval pět let. Jenže očekávaný zájem veřejnosti se nedostavil. Místo plánovaných asi 100 000 elektromobilů s tímto systémem se podařilo prodat jen 900 v Izraeli, dalších zhruba 400 v Dánsku. Tyto dvě země byly vybrány jako pilotní. V Izraeli sice vznikla síť takových stanic, ty však zřejmě brzy budou k ničemu.

Takto vypadala stanice v Izraeli
Takto vypadala stanice v Izraeli | Foto: Aktuálně.cz

Jedním z důvodů neúspěchu bylo to, že takovou výměnu baterie umožňuje jen jediný typ vozu - Renault Fluence ZE. Ostatní výrobci elektromobilů pro tento systém nejevili žádné pochopení.

S projektem již v roce 2007 přišel ředitel podniku Better Place Shai Agassi. Projekt stanice vyměňující baterie již v roce 2010 otestoval v Tokiu, kde byly pro testování využity tři vozy Nissan Quashqai, přestavěné k pohonu na elektřinu. Jezdily jako taxíky. Agassi si tam pochvaloval, že proces "tankování" elektřiny tímto způsobem je dokonce ještě rychlejší, než kdyby auta běžně do nádrží čerpala benzin či naftu. Speciální mechanismus zvládl výměnu baterie zhruba za minutu.

Záchranou nebyl ani robot na výměnu bomb

Zjednodušeně celá operace vypadá tak, že vůz přijede pro nové baterie ke speciální stanici a zaparkuje na přesně vyznačeném místě. Můžeme si to přestavit obdobně, jako se dnes vjíždí do pásových myček. Robot poté v podlaze auta uvolní úchyty a vytáhne prázdné akumulátory ven. Prázdné baterie na pásu odjedou k dobíjení a naopak se z podzemí vynoří nové akumulátory. Stroj je umístí na patřičné místo, zajistí a auto odjíždí pryč.

Baterie se nasouvala a vysouvala na rampě do podvozku vozu.
Baterie se nasouvala a vysouvala na rampě do podvozku vozu. | Foto: Aktuálně.cz

Problémem byla nepochybně drahota takových stanic. V jednu chvíli se uvažovalo o tom, že by se baterie mohly vyměňovat vlastně kdekoli za pomoci robota, který je odvozen od stroje nasazujícího bomby pod křídla vojenských bombardérů. I z toho ale sešlo.

Renault teď, společně s Nissanem, začne hledat jiné cesty. Naposledy si u Evropské investiční banky vymohl půjčku 400 milionů eur, které použije k vývoji nové generace ekologických aut. Hlavně se chce zaměřit na vývoj lehkých materiálů pro výrobu automobilů.

 

 

Právě se děje

Další zprávy