Glosa: Automobiloví manažeři už toho za sto let nakecali. Co nám slíbí letos?

Martin Frei Martin Frei
5. 1. 2023 15:51
Automobilový svět je v bodě obratu a včerejší jistoty přestávají platit. Stejně jako některé výroky pronesené nejvyššími z nejvyšších. Při pohledu do historie však nenaplněných předpovědí najdeme mnohem víc. Některé z nich stojí za připomenutí.

"To jsem asi plácal," přiznal před osmi lety Andrej Babiš, když byl Hospodářskými novinami konfrontován se svou vlastní předvolební rétorikou. Plácání ale není výsadou politiků, ušetřeni ho nejsou ani ředitelé a vysocí manažeři automobilek. Někdy je vývoj těžko odhadnout, jindy dotyčný uvěří ve svou vševědoucnost nebo skrývá jiné motivy. Příkladů je za století motorů víc než dost.

Na vnějším vzhledu jsou pouze drobné změny.
Na vnějším vzhledu jsou pouze drobné změny. | Foto: Nissan

2011: Nasekáme jich milion a půl

Nissan Leaf patří k elektromobilům, které přišly na trh moc brzo. V západní Evropě ani USA nebyla rozvinutá síť nabíječek, což spolu se skromným dojezdem omezovalo využití jen na cesty do práce. Duchovní otec vozu Carlos Ghosn přesto neváhal vytyčit smělé cíle. V říjnu 2011 vyhlásil, že do konce roku 2016 prodá milion a půl elektromobilů. Do toho se měly počítat také Renaulty a partnerské vodíkové Mercedesy. Ty se nakonec vůbec nedostaly na trh, zatímco prodeje Leafu a Renaultu Zoe v daném období dosáhly necelých 330 tisíc. Na otázku, co by k tomu řekl, odpověděl Ghosn vskutku manažersky: "Plán prodeje 1,5 milionu elektromobilů rozhodně platí. Otázka je, kdy se nám ho podaří splnit."

 

Právě se děje

Další zprávy