Glosa: Automobiloví manažeři už toho za sto let nakecali. Co nám slíbí letos?

Martin Frei Martin Frei
5. 1. 2023 15:51
Automobilový svět je v bodě obratu a včerejší jistoty přestávají platit. Stejně jako některé výroky pronesené nejvyššími z nejvyšších. Při pohledu do historie však nenaplněných předpovědí najdeme mnohem víc. Některé z nich stojí za připomenutí.

"To jsem asi plácal," přiznal před osmi lety Andrej Babiš, když byl Hospodářskými novinami konfrontován se svou vlastní předvolební rétorikou. Plácání ale není výsadou politiků, ušetřeni ho nejsou ani ředitelé a vysocí manažeři automobilek. Někdy je vývoj těžko odhadnout, jindy dotyčný uvěří ve svou vševědoucnost nebo skrývá jiné motivy. Příkladů je za století motorů víc než dost.

Foto: Lexus

2014: Nafta patří do kamen

Jak se blížil termín emisní normy Euro 6.1, začalo se v motoristických kruzích stále častěji mluvit o oxidech dusíku. Jestli půjdou splnit bez AdBlue, o kolik to auta zdraží. Někteří připouštěli, že v malých autech už se nafta nevyplatí. Nejdál zašel evropský ředitel Lexusu Mark Templin. Při uvedení modelu IS na ženevském autosalonu v březnu 2014 prohlásil, že evropská obliba dieselu byla krátkodobá móda. A nezapomněl si rýpnout do těch, kteří to pochopili pozdě. "Cítíme veké zadostiučinění z toho, že i německé automobilky začínají vyrábět hybridní auta." Zjevně jako mnozí další věděl, že normu Euro 5 nikdo neplnil poctivě. Podcenil však, že se technologie posune ještě o tolik dál a dožije se další dekády.

 

Právě se děje

Další zprávy