Glosa: Automobiloví manažeři už toho za sto let nakecali. Co nám slíbí letos?

Martin Frei Martin Frei
5. 1. 2023 15:51
Automobilový svět je v bodě obratu a včerejší jistoty přestávají platit. Stejně jako některé výroky pronesené nejvyššími z nejvyšších. Při pohledu do historie však nenaplněných předpovědí najdeme mnohem víc. Některé z nich stojí za připomenutí.

"To jsem asi plácal," přiznal před osmi lety Andrej Babiš, když byl Hospodářskými novinami konfrontován se svou vlastní předvolební rétorikou. Plácání ale není výsadou politiků, ušetřeni ho nejsou ani ředitelé a vysocí manažeři automobilek. Někdy je vývoj těžko odhadnout, jindy dotyčný uvěří ve svou vševědoucnost nebo skrývá jiné motivy. Příkladů je za století motorů víc než dost.

Foto: Škoda Auto

1997: Pro škodovku žádné extrabuřty

Uvedení první moderní generace Škody Octavia v roce 1997 byla velká sláva, české auto zase jednou splňovalo západní standardy. Našly se však i důvody ke kritice a jedním z nich byla neforemná a vybledle šedá palubní deska. Tehdejší výrobní manažer Detlef Wittig se bránil, že je vše opřeno o důkladné marketingové průzkumy. "Typický zákazník Octavie má úplně jiné nároky než kupující Golfu GTi," vysvětloval Wittig a neopomněl zdůraznit, kolik takové průzkumy ušetří peněz. Měnit něco ve výrobě za pochodu je totiž mnohem dražší, než to dobře připravit předem. Záhy se o tom mohl sám přesvědčit. O rok později Octavie dostaly novou a hezčí palubní desku.

 

Právě se děje

Další zprávy