Glosa: Automobiloví manažeři už toho za sto let nakecali. Co nám slíbí letos?

Martin Frei Martin Frei
5. 1. 2023 15:51
Automobilový svět je v bodě obratu a včerejší jistoty přestávají platit. Stejně jako některé výroky pronesené nejvyššími z nejvyšších. Při pohledu do historie však nenaplněných předpovědí najdeme mnohem víc. Některé z nich stojí za připomenutí.

"To jsem asi plácal," přiznal před osmi lety Andrej Babiš, když byl Hospodářskými novinami konfrontován se svou vlastní předvolební rétorikou. Plácání ale není výsadou politiků, ušetřeni ho nejsou ani ředitelé a vysocí manažeři automobilek. Někdy je vývoj těžko odhadnout, jindy dotyčný uvěří ve svou vševědoucnost nebo skrývá jiné motivy. Příkladů je za století motorů víc než dost.

Foto: Volkswagen

2006: Mein Gott, pitomci z Kalifornie

Od začátku tisíciletí řeší zákonodárci západního světa otázku, jak motivovat automobilky k uvádění alternativních pohonů. Většina volí cestu emisních limitů, v Kalifornii výslovně nařídili procentuální podíl elektromobilů a hybridů. Příliš tím nepotěšili Volkswagen, který chtěl ke snížení emisí CO2 prosadit naftu a v Americe si nechal patentovat značku Clean Diesel. "Kalifornské předpisy jsou úplně stupidní," nechal se veřejně slyšet šéf technického vývoje Hans Jakob Neusser. "Hybrid má smysl v městských aglomeracích s provozem stop & go, ale ne v plynulé příměstské dopravě, která tam převažuje." Leckoho zarazilo, že by Neusser vážně nikdy neviděl v Los Angeles dopravní zácpu. Natož že by nechápal, jak funguje hybridní pohon. Vysvětlilo se to o devět let později, když pro změnu netušil, že diesel vypouští oxidy dusíku.

 

Právě se děje

Další zprávy