Automobilové značky, které Britové pohřbili. Vzpomeňte na slavná auta z ostrovů

Petr Korbel
9. 2. 2019 6:51
Velká Británie bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě. V polovině 60. let si však tradiční britský automobilový průmysl zadělal na potíže a později spáchal hromadnou sebevraždu. Seznam značek, které zanikly po vstupu Spojeného království do Evropského hospodářského společenství v roce 1973, je dlouhý, a to nemusím počítat ani malovýrobce. Britské automobilky ovšem nezničila Evropa, ale manažerská selhání, ztráta pozic v bývalých koloniích, vývoj kurzu libry a přístup zahraničních investorů. Do hrobu jim pomáhaly zastaralé modely, přemrštěné požadavky odborů i vládní hospodářská politika. Pro některé Angličany je však těžké si to přiznat.

Situace je pro ně o to bolestnější, že ani Ford už auta v Anglii nemontuje, ale zato vyrábí třeba v Rumunsku, a slavné MG sice stále existuje, jenže v Číně. Připomeňme si proto s námi, jak britské značky po roce 1973 mizely ze světa.

Foto: Daimler

Daimler (1896 – 2007)

Britský Daimler byl nejstarší automobilkou v zemi. Vznikl v roce 1896 a nejprve si koupil licenci. Od roku 1907 firma nabízela auta vlastní konstrukce, ale stále pod značkou Daimler (stejnojmenný německý producent používal značku Mercedes). Šlo o luxusní vozidla, která často sloužila jako oficiální vozy panovníků a premiérů. V roce 1960 automobilku ovládl Jaguar, společně se obě značky dostaly do BLMC a v roce 1989 je získal Ford. Nakonec se pod značkou Daimler vyráběly jaguáry s jiným logem; posledním byl Daimler Super Eight. Automobilku Jaguar v roce 2008 koupila indická Tata, jež převzala i značku osobních vozů Daimler, ale nevyužila ji.

 

Právě se děje

Další zprávy