Automobilové značky, které Britové pohřbili. Vzpomeňte na slavná auta z ostrovů

Petr Korbel
9. 2. 2019 6:51
Velká Británie bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě. V polovině 60. let si však tradiční britský automobilový průmysl zadělal na potíže a později spáchal hromadnou sebevraždu. Seznam značek, které zanikly po vstupu Spojeného království do Evropského hospodářského společenství v roce 1973, je dlouhý, a to nemusím počítat ani malovýrobce. Britské automobilky ovšem nezničila Evropa, ale manažerská selhání, ztráta pozic v bývalých koloniích, vývoj kurzu libry a přístup zahraničních investorů. Do hrobu jim pomáhaly zastaralé modely, přemrštěné požadavky odborů i vládní hospodářská politika. Pro některé Angličany je však těžké si to přiznat.

Situace je pro ně o to bolestnější, že ani Ford už auta v Anglii nemontuje, ale zato vyrábí třeba v Rumunsku, a slavné MG sice stále existuje, jenže v Číně. Připomeňme si proto s námi, jak britské značky po roce 1973 mizely ze světa.

Foto: Gwafton/Wikipedia

Talbot (1903 – 1986)

Snaha Chrysleru za každou cenu šetřit a zároveň nahradit lokální značky vlastním jménem odpuzovala evropské zákazníky. Koncem 70. let byli Američané nuceni předat skupině PSA někdejší francouzskou automobilku Simca i bývalou skupinu Rootes. PSA zprvu pokračovala ve výrobě původních modelů, musela však pro ně vymyslet jinou značku. Volba padla na Talbot, protože Talbot kdysi působil v Anglii i ve Francii a shodou náhod doputovala v obou případech práva na značku k PSA. Poslední vůz řady Talbot Alpine smontovali v polovině 80. let, pak se v anglické továrně začaly vyrábět peugeoty. Nakonec šlo o typ 206, ale nástupnický Peugeot 207 vyjel v roce 2006 z nového závodu na Slovensku. Velká automobilka v Rytonu zanikla. Mnozí Britové věří, že za to může Brusel a rozšíření EU.

 

Právě se děje

Další zprávy