Automobilové značky, které Britové pohřbili. Vzpomeňte na slavná auta z ostrovů

Petr Korbel
9. 2. 2019 6:51
Velká Británie bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě. V polovině 60. let si však tradiční britský automobilový průmysl zadělal na potíže a později spáchal hromadnou sebevraždu. Seznam značek, které zanikly po vstupu Spojeného království do Evropského hospodářského společenství v roce 1973, je dlouhý, a to nemusím počítat ani malovýrobce. Britské automobilky ovšem nezničila Evropa, ale manažerská selhání, ztráta pozic v bývalých koloniích, vývoj kurzu libry a přístup zahraničních investorů. Do hrobu jim pomáhaly zastaralé modely, přemrštěné požadavky odborů i vládní hospodářská politika. Pro některé Angličany je však těžké si to přiznat.

Situace je pro ně o to bolestnější, že ani Ford už auta v Anglii nemontuje, ale zato vyrábí třeba v Rumunsku, a slavné MG sice stále existuje, jenže v Číně. Připomeňme si proto s námi, jak britské značky po roce 1973 mizely ze světa.

Foto: Rover

Rover (1904 – 2005)

Rover vyráběl auta od roku 1904. Po druhé světové válce se soustředil na vyspělá řešení. Rover 2000 získal v roce 1964 první titul Evropské auto roku, firmu však ruinovala snaha vyvinout vůz poháněný turbínou. Skončila v rukou Leylandu a od roku 1968 v BLMC. Skupina, jež zpočátku zaměstnávala 200 tisíc lidí a vlastnila přes 40 továren, ztrácela pozice v zámoří a stala se závislou na dotacích. Prošla vlnou stávek, znárodněním, restrukturalizací, privatizací, spory o centralizaci či decentralizaci řízení, masovým propouštěním, odprodejem závodů a několikanásobnou změnou jména. Značka Rover si i v době krize udržela relativně dobrý zvuk, Rover 3500 opět získal titul auto roku, ale nebylo to nic platné. Vláda zastavila skupině podporu, ale zároveň poskytla pobídky Nissanu a Toyotě. To, co z BLMC nakonec pod názvem Rover Group zbylo, koupilo v roce 1994 BMW. Jenže po šesti letech si zklamaní Němci ponechali v podstatě jen Mini, ostatní přenechali skupině britských investorů. Nová MG Rover přežívala do roku 2005, kdy došlo k bankrotu a k uzavření závodu Longbridge. K posledním typům patřil Rover 75.

 

Právě se děje

Další zprávy