Jedno auto, několik jmen. Deset modelů, z nichž se po změně značky staly propadáky

Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 9. 2019 6:02
Anglický termín badge engineering odkazuje na jev v automobilovém světě velmi populární. Zjednodušeně lze říct, že jde o jedno auto, které se ale prodává s logem dvou a více výrobců. Důvodem může být třeba úspora nákladů na vývoj, automobilky také mohou levněji pokrýt více segmentů a případně si tímto způsobem i snížit průměrné emise. Úspěch takového vozu ale také není automatický. V galerii se proto podívejte na deset případů "automobilových kukaček", které se však s prodejním úspěchem nepotkaly.
Foto: Newspress

Saab-Lancia 600

Na přelomu 70. a 80. let spolupracoval Fiat se Saabem a asi nejznámějším výsledkem jsou čtyři velké sedany (Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema, Saab 9000) na stejné platformě. Méně známým produktem kooperace, který ale přišel ještě před limuzínami, je kompaktní hatchback Saab-Lancia 600. Jde vlastně o Lancii Delta prodávanou výhradně ve Švédsku a Norsku. Důvod vzniku takového vozu je prostý - Saab potřeboval nahradit model 96, jenže neměl na vývoj vlastního auta dostatečné prostředky. Proto začal spolupracovat s Fiatem už při vývoji Delty.

Kompaktní model se švédským jménem a italským pasem přišel v roce 1980 a všude po karoserii bylo dokonce možné vidět loga Lancia (na snímku nicméně není Saab, ale skutečně Lancia Delta). Auta tedy byla až na detaily vzájemně zaměnitelná, Saab ale dostal lepší antikorozní ochranu. Od začátku se nabízela dvě provedení, luxusnější GLE ale kvůli vysoké ceně a nízkým prodejům záhy skončilo. Ani produkce dalších variant Saabu 600 ale neměla dlouhého trvání.

Ačkoliv se poslední auto podle více zdrojů prodalo až v roce 1987, produkce samotná skončila mnohem dříve. Vzniklo necelých 6,5 tisíce kusů kompaktního hatchbacku, z nichž už před pár lety byla v provozu jen pověstná hrstka. Dnes je to tak pravděpodobně ještě méně.

 

Právě se děje

Další zprávy