Autobus na míru. Designové centrum ve Vysokém Mýtě už slouží

Radek Pecák Radek Pecák
9. 6. 2015 11:22
Ve Vysokém Mýtě se nyní vyrábí sedm typů autobusů. Řada Crossway už je nejúspěšnější v celé historii autobusové firmy.
V prostorách centra jsou instalovány dvě kompletní kabiny s pracovištěm řidiče.
V prostorách centra jsou instalovány dvě kompletní kabiny s pracovištěm řidiče. | Foto: Iveco

Vysoké Mýto - Nové designové centrum otevřela v rámci oslav 120. výročí založení firmy společnost Iveco Czech Republic, která je v současnosti největší evropskou továrnou na výrobu autobusů. Centrum vzniklo v sousedství sídla vedení firmy a v těsné blízkosti výrobních provozů. Výši investice mluvčí firmy Katarina Kutlíková nesdělila.

"Důvod pro vybudování centra je jednoduchý," vysvětlil generální ředitel Iveco Czech Republic Jiří Vaněk: „Valná většina naší produkce míří na různé trhy po Evropě a s tím přichází různorodé požadavky na vozidla dané rozdílností klimatu, kvalitou silnic, místními zvyklostmi a specifickými provozními podmínkami. V Bus Design Centru najdeme společně se zákazníkem nejvhodnější řešení a kupující tak v předstihu získá konkrétní představu, jak bude konečný produkt vypadat a fungovat,“ řekl Vaněk.

"Řada z těch, kteří si dnes autobusy objednávají, navíc postupuje podle dřívějších, a tudíž již neaktuálních zvyklostí," dodává ještě Tomáš Nechuta, produktový manažer v Iveco Vysoké Mýto.

Zákazníci si mohou v praxi vyzkoušet, jak vypadají jednotlivé rozteče sedaček.
Zákazníci si mohou v praxi vyzkoušet, jak vypadají jednotlivé rozteče sedaček. | Foto: Radek Pecák

V současné době v Ivecu Vysoké Mýto vyrábějí celkem sedm typů autobusů, přičemž každý z nich může mít zhruba dvě stovky různých variant.

I rychlost zavírání dveří je důležitá

Při sestavování konkrétní konfigurace autobusů hraje důležitou roli řada faktorů. "Například to, v jakém terénu bude autobus jezdit. Z toho se pak odvíjí požadavky na motor a převodovku," vysvětluje Nechuta. Podle něho je dále důležité klima v konkrétní oblasti, což zase hraje roli při rozhodování o systému klimatizace. "Dnes můžeme dodávat klimatizaci jen pro řidiče nebo pro celý autobus, nebo také klimatizaci zvlášť pro řidiče a celý autobus," sděluje. Podle množství a rozložení sedadel se pak upravuje i vyústění klimatizačních vedení. 

Takto vypadá luxusnější verze pracoviště řidiče v autobusech z Vysokého Mýta.
Takto vypadá luxusnější verze pracoviště řidiče v autobusech z Vysokého Mýta. | Foto: Radek Pecák

Řeší se i zdánlivé maličkosti, jako je rychlost otevírání a zavírání dveří, kvalita a dekor potahových látek sedaček a podlahové krytiny. V současné době si zákazníci například mohou vybírat ze 128 vzorů potahových látek a k tomu se přidává ještě 45 dalších různých barev, ale bez vzorování. "Kvalita se ohodnocuje hvězdičkami, od jedné až po tři hvězdičky u nejvyšší řady," informuje Nechuta.

Spočítejte si množství sedaček

Sedačky, s výjimkou těch nejjednodušších pro městskou přepravu, si ve Vysokém Mýtě vyrábějí sami. V poslední době jich každý rok vzniká 160 tisíc. Mohou být různě čalouněné, různě široké, polohovatelné, či pevně nastavené.

Takto může vypadat interiér autobusu řady Cross Way Low Entry
Takto může vypadat interiér autobusu řady Cross Way Low Entry | Foto: Iveco

Zajímavým prvkem v designovém centru je posuvná lavice s dvěma řadami sedaček. Zde si zákazník může vyzkoušet, jaký je rozdíl v pohodlí při rozteči sedaček 680, 710 nebo 730 milimetrů a současně mu program nainstalovaný v tabletu ihned ukáže, kolik sedaček se pak vejde do autobusu s příslušnou délkou karosérie.

Největší prostor v designovém centru zabírají dvě instalované přední části autobusů s vybaveným pracovištěm řidiče. "Slouží ke konfigurování jednotlivých prvků, protože ty se třeba i na základě požadavků odborových organizací jednotlivých dopravců mohou lišit," doplňuje Nechuta. Po objednávce a dokončení konfigurace pak zákazník v současné době na nový autobus čeká přibližně čtyři měsíce.

Závod ve Vysokém Mýtě je největším výrobním závodem Iveco Bus. Společnost Iveco Czech Republic navazuje na téměř devadesátiletou tradici výroby autobusů v tomto městě.

V současné době je nejúspěšnější řadou Crossway, což je nejprodávanější evropský meziměstský autobus. Do současnosti jich bylo smontováno již více než 24 000. Je to také historický rekord v množství vyrobených kusů jedné modelové řady. Výroba dále zahrnuje vozidla typu Crossway Low Entry, Line, POP a PRO a Urbanway s různými typy motorů v mnoha výrobních modifikacích vozidel.

Firma letos oslavuje 120 let od založení firmy Josefem Sodomkou.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 50 minutami

Nemocnici Královské Vinohrady nově povede dermatolog Arenberger

Novým ředitelem Fakultní nemocnice Královské Vinohrady v Praze byl jmenován dermatolog Petr Arenberger, uvedla Česká televize. Do funkce Arenbergera jmenoval ministr zdravotnictví Adam Vojtěch na základě tendru, kterého se účastnilo celkem osm lidí. Arenberger je nyní ve vinohradské nemocnici přednostou dermatovenerologické kliniky. Dosavadní ředitel Robert Grill odejde z funkce ke konci září na vlastní žádost kvůli blížícímu se důchodovému věku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy