Rozdíl na první pohled. Kam směřuje design nových aut

Radek Pecák Radek Pecák
21. 9. 2014 10:30
Designéři vozů Citroën DS, Jaguar a Volvo diskutovali na specializované konferenci v Praze.
Nové možnosti materiálů i jejich zpracování dávají v současné době designérům obrovské možnosti při vymýšlení různých detailů.
Nové možnosti materiálů i jejich zpracování dávají v současné době designérům obrovské možnosti při vymýšlení různých detailů. | Foto: Radek Pecák

Praha - I kdyby neexistovala loga a označení vozu, mělo by lidem být už při pouhém pohledu na karosérii jasné, v jaké automobilce se zrodil. Na konferenci Auto Design, která se tento týden konala v Praze, se na tom shodli Ivo Groen, Thomas Ingenlath a Julian Thomson - designéři značek Citroën DS, Volvo a Jaguar.

Žádný detail nesmí uniknout pozornosti. Klíček se stává jakýmsi šperkem.
Žádný detail nesmí uniknout pozornosti. Klíček se stává jakýmsi šperkem. | Foto: Radek Pecák

O chystaných modelech svých značek sice ani jeden z nich nic konkrétního neprozradil, nicméně hovořili o hlavních trendech a svém uvažování.

Všichni tři zdůraznují, že automobil má mimo jiné prozrazovat něco o regionu, z něhož značka pochází, a rozhodně musí být provázán s tradicí automobilky.

Také proto se podle Thomase Ingenlatha (dřívějšího šéfdesignéra Škody) na novém Volvu XC 90 změnil sklon loga procházejícího maskou chladiče zpět na tradiční úhel 45 stupňů. A ze stejného důvodu se v grafice světel pro denní svícení objevuje vikingský symbol Thorova kladiva.

V luxusně pojatém interiéru se objevují i krystaly od firmy Swarovski.
V luxusně pojatém interiéru se objevují i krystaly od firmy Swarovski. | Foto: Citroën

"Na designu vozů značky DS má být zase jednoznačně poznat duch Paříže," říká designér Ivo Groen. Ten je mimo jiné velmi orientován na využití netradičních materiálů i jejich kombinací a doplňků v interiéru. Jednoznačně to bude vidět na konceptu DS Divine, který má premiéru za dva týdny v Paříži na autosalonu. Značka DS se má totiž v rámci konsorcia Peugeot-Citroën osamostatnit a právě Ivo Groen je za vytvoření identity zodpovědný.

V interiéru i ve světlometech u zmíněného konceptu Divine jsou implementovány krystaly známé šperkařské firmy Swarovski.

Nové materiály umožní nová řešení

Sklo je vůbec materiál, který designéry v poslední době velice láká. Ve svých konceptech vystavovaných na autosalonech sice použil český křišťál i šéfdesignér Škoda Auto Jozef Kabaň, ale v sériovém voze se poprvé objeví na voliči automatické převodovky v novém Volvu XC 90. Thomas Ingenlath poukazuje na to, že sklo má i ve Švédsku velkou tradici. Tuto konkrétní součástku do Volva dodala slavná sklárna Orrefors.

Nové možnosti materiálů i jejich zpracování dávají v současné době designérům obrovské možnosti při vymýšlení různých detailů. Ti, kdo si nyní koupí nové Volvo, dostanou současně i velmi luxusně vyhlížející klíčky. Ingenlanh také prosadil změnu z dosud používaného jednoduchého symbolu hlasového ovládání, zobrazujícího se na displeji, na příjemný lidský obličej.

Vývojoví pracovníci firmy Varroc navrhli světlomet s grafikou připomínající operu v Sydney.
Vývojoví pracovníci firmy Varroc navrhli světlomet s grafikou připomínající operu v Sydney. | Foto: Radek Pecák

Designérům budou v blízké budoucnosti ještě více než dosud usnadňovat realizaci jejich nápadů výrobci jednotlivých součástí auta. Například Todd C. Morgan z novojičínského výrobce světel Varroc upozornil, že zatímco dříve musel být v karosérii auta prostor pro zapracování světel se žárovkami na výšku minimálně 15 centimetrů, pro LED projektory již stačí jen pět a pro laserová světla dokonce pouhé dva centimetry.

Takto by motiv vypadal ve světlometu na konkrétním typu auta.
Takto by motiv vypadal ve světlometu na konkrétním typu auta. | Foto: Radek Pecák

Podobné je je to při redukci potřebného prostoru směrem dovnitř vozu. Například OLED displejům stačí pouhé dva milimetry. V současné době zatím nejsou ještě schopny vyzařovat tolik světla, aby je bylo možno využít v brzdových světlech, ale pro funkci ukazatelů změnu směru by již nyní mohly být využity. "Vývoj navíc pokračuje a již kolem roku 2016 až 2017 se tato technologie objeví na některých sériových vozech," říká Todd C- Morgan.

 

Právě se děje

Další zprávy