Praha - I kdyby neexistovala loga a označení vozu, mělo by lidem být už při pouhém pohledu na karosérii jasné, v jaké automobilce se zrodil. Na konferenci Auto Design, která se tento týden konala v Praze, se na tom shodli Ivo Groen, Thomas Ingenlath a Julian Thomson - designéři značek Citroën DS, Volvo a Jaguar.
O chystaných modelech svých značek sice ani jeden z nich nic konkrétního neprozradil, nicméně hovořili o hlavních trendech a svém uvažování.
Všichni tři zdůraznují, že automobil má mimo jiné prozrazovat něco o regionu, z něhož značka pochází, a rozhodně musí být provázán s tradicí automobilky.
Také proto se podle Thomase Ingenlatha (dřívějšího šéfdesignéra Škody) na novém Volvu XC 90 změnil sklon loga procházejícího maskou chladiče zpět na tradiční úhel 45 stupňů. A ze stejného důvodu se v grafice světel pro denní svícení objevuje vikingský symbol Thorova kladiva.
"Na designu vozů značky DS má být zase jednoznačně poznat duch Paříže," říká designér Ivo Groen. Ten je mimo jiné velmi orientován na využití netradičních materiálů i jejich kombinací a doplňků v interiéru. Jednoznačně to bude vidět na konceptu DS Divine, který má premiéru za dva týdny v Paříži na autosalonu. Značka DS se má totiž v rámci konsorcia Peugeot-Citroën osamostatnit a právě Ivo Groen je za vytvoření identity zodpovědný.
V interiéru i ve světlometech u zmíněného konceptu Divine jsou implementovány krystaly známé šperkařské firmy Swarovski.
Nové materiály umožní nová řešení
Sklo je vůbec materiál, který designéry v poslední době velice láká. Ve svých konceptech vystavovaných na autosalonech sice použil český křišťál i šéfdesignér Škoda Auto Jozef Kabaň, ale v sériovém voze se poprvé objeví na voliči automatické převodovky v novém Volvu XC 90. Thomas Ingenlath poukazuje na to, že sklo má i ve Švédsku velkou tradici. Tuto konkrétní součástku do Volva dodala slavná sklárna Orrefors.
Nové možnosti materiálů i jejich zpracování dávají v současné době designérům obrovské možnosti při vymýšlení různých detailů. Ti, kdo si nyní koupí nové Volvo, dostanou současně i velmi luxusně vyhlížející klíčky. Ingenlanh také prosadil změnu z dosud používaného jednoduchého symbolu hlasového ovládání, zobrazujícího se na displeji, na příjemný lidský obličej.
Designérům budou v blízké budoucnosti ještě více než dosud usnadňovat realizaci jejich nápadů výrobci jednotlivých součástí auta. Například Todd C. Morgan z novojičínského výrobce světel Varroc upozornil, že zatímco dříve musel být v karosérii auta prostor pro zapracování světel se žárovkami na výšku minimálně 15 centimetrů, pro LED projektory již stačí jen pět a pro laserová světla dokonce pouhé dva centimetry.
Podobné je je to při redukci potřebného prostoru směrem dovnitř vozu. Například OLED displejům stačí pouhé dva milimetry. V současné době zatím nejsou ještě schopny vyzařovat tolik světla, aby je bylo možno využít v brzdových světlech, ale pro funkci ukazatelů změnu směru by již nyní mohly být využity. "Vývoj navíc pokračuje a již kolem roku 2016 až 2017 se tato technologie objeví na některých sériových vozech," říká Todd C- Morgan.