Auta získají car-passy. Mají zamezit stáčení kilometrů a prodeji nebezpečných ojetin

Radek Pecák Radek Pecák
19. 10. 2016 8:44
Konference odborníků v Bruselu se pokouší najít evropsky jednotné řešení zamezující podvodům při prodejích ojetých automobilů. V současnosti už existují první projekty v Belgii a také na Slovensku.
Číslům na tachometru u prodávaných ojetých aut už věří jen málokdo.
Číslům na tachometru u prodávaných ojetých aut už věří jen málokdo. | Foto: Mini

Připravit obchodníky s ojetými automobily o nelegální miliardové zisky a současně zamezit nabízení nebezpečných použitých vozů. Tento záměr by se měl během několika příštích let stát realitou díky zavedení povinných car-passů.

O tom, kdy a za jakých podmínek se dokument dokladující celou historii provozování vozu zavede do praxe, se právě jedná na Mezinárodní konferenci o způsobech potírání podvodů s tachometry v Bruselu.

Účastní se jí zástupci všech 28 států EU a desítky dalších zemí.

„Snížení najetých kilometrů u ojetých aut je technicky snadná a levná manipulace, kterou lze podvodně navýšit hodnotu auta až o tisíce eur. Konferenci proto považuji za skutečně klíčovou pro další jednání o tématu na celoevropské úrovni, protože pokud nebudou kontroly zavedeny ve všech zemích, nemáme šanci tento boj s podvodníky vyhrát,“ říká jeden z hlavních řečníků europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se problematikou dlouhodobě zabývá.

Připouští ale, že ne všude se to stihne stejně rychle. "Odhaduji, že dvou let by se to mělo stihnout zhruba v šesti zemích, zbytek Evropy, včetně třeba Velké Británie, se pak připojí v horizontu pěti let," sdělil Aktuálně.cz. Byl by rád, kdyby se Česká republika zapojila mezi prvními, úplný optimista ale v tomto směru není. 

Chystaný systém se podle Zdechovského inspiruje v Belgii, kde takzvané car-pasy fungují již deset let. Majitel vozu ho musí předložit při každé návštěvě servisu a do dokumentu je pak zaznamenán aktuální stav kilometrů. Prodej ojetého vozu bez car-passu je v Belgii neplatný. Za pas, který vydávají stanice technické kontroly, se platí 7 eur.

Problém se snaží řešit také na Slovensku. "V dubnu letošního roku jsme v rámci projektu Eucaris zprovoznili modul MilAge, který vyměňuje informace o historii odometrů mezi národními databázemi. Jedná se o evropsky vůbec první pilotní projekt, který vyměňuje informace mezi zeměmi EU v oblasti historie najetých kilometrů na vládních úrovních. Již během prvních dnů projektu jsme našli desítky vozidel se stočenými odometry s průměrnou hodnotou stočení 60 – 70 000 km na vozidlo. Známe ale i případy, kdy je stočeno až 200 000 km,“ říká slovenský dopravní expert Róbert Zrubák.

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp

Nepoužíváte WhatsApp? Zjistěte více >>

V současnosti je podle odborníků na bazarová auta problém stáčení kilometrů u prodávaných ojetin velmi běžný jev. "Konkrétně v České republice se legalizuje až 40 % stočených kilometrů u aut dovezených z ciziny, což opravdu není věc, kterou bychom se měli chlubit,“ říká dopravní expert Robert Vacek z Autoklubu České republiky.

Budoucí car-passy by ale podle Zdechovského měly řešit nejen podvody se stáčením kilometrů, ale rovněž bezpečnostní problém. "Stále se totiž do provozu uvádějí neodborně opravené vozy po závažných haváriích, které jsou pak nebezpečné nejen pro jejich posádky, ale také pro ostatní účastníky silničního provozu," dodává europoslanec.

 

Právě se děje

Další zprávy