Perspektivní veterán, nebo bezcenný vrak? Na zelené značky dosáhnou auta z roku 1994

Ano, i Škodě Felicia je letos už 30 let.
Nejen 145, třicátiny slaví letos také sportovní Alfa GTV, respektive z ní odvozený otevřený Spider. Auto s pohonem předních kol a čtyřválci Twin Spark nebo šestiválci Busso si ve své době vysloužilo mnoho chvály, mimo jiné i od Jeremy Clarksona. Především Spider pak představoval oproti už notně letitému předchůdci výrazný designový i technický skok
To Sportage byla pro Kiu větší "gamechanger". Korejci SUV - spolu s Toyotou RAV4 jedno z prvních vůbec -, ovšem na rámovém podvozku a s přiřaditelným pohonem předních kol, sice ukázali poprvé už v roce 1993, do evropského prodeje ale zamířilo až v roce následujícím. Pod kapotou se objevily benzinové a později i naftový motor, pětidveřovou karoserii doplňoval i polokabriolet, po modernizaci se objevilo i prodloužené provedení. To si ale na veteránské značky musí pár let počkat.
Třešničkou pro fajnšmekry je Renault Safran BiTurbo, kterých do druhé půlky roku 1996 vzniklo jen 806 kusů. Je to klasický vlk v rouše beránčím, zvenčí vypadá téměř stejně jako standardní Safrane, pod kapotou se ale ukrývá dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec se 193 kW v kombinaci s pohonem všech kol a manuální převodovkou. Vzhledem ke sběratelskému potenciálu ale není pořízení úplně levnou záležitostí.
Obyčejných aut, která měla premiéru před třemi dekádami, je letos opravdu hodně. Vedle Felicie nebo RAV4 je to i třetí generace Volkswagenu Polo, která poprvé opustila hrany předchůdců a po vzoru nejen francouzských konkurentů se zaoblila. Auto dostalo úplně nový technický základ a postupně širokou paletu motorů sahající od základního litrového čtyřválce až po naftovou devatenáctistovku. Tří- a pětidveřový hatchback doplnily později sedan a kombi odvozené od Seatu Cordoba. Nejlevnější kusy se dají pořídit za nízké desítky tisíc korun. Zobrazit 25 fotografií
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 1. 2024 6:02
S novým rokem tradičně přicházejí změny v silničních pravidlech, ale třeba také rozšířený seznam aut, u nichž mohou jejich majitelé žádat o zelené veteránské značky a s tím spojené výhody (ale i starosti). Letos se dostává na auta, která stále ještě vídáme v běžném provozu. Rok 1994 totiž přinesl Škodu Felicia, ale také první Renault Laguna nebo Toyotu RAV4. Kdo další se stává veteránem?

Aby bylo možné zapsat auto do registru historických vozidel, je základní podmínkou atestace na historickou původnost, kterou provádí Federace klubů historických vozidel. Nutné je také prokázání technické způsobilosti vozu, kterou od září loňského nově kontroluje STK. Další změnou je fakt, že veterány - aby mohly jezdit na veteránských zelených značkách - musí pravidelně jednou za pět let na technickou kontrolu. 

Podle stáří vozidla je průběh prohlídky rozdělen do tří skupin, pro auta z roku 1994 platí ta poslední - novodobá historická vozidla, kam spadají auta vyrobená od 1. července 1972. Oproti klasické technické kontrole má ta pro historické vozy trochu jiný průběh. Splňovat musí podmínky, které platily v době uvedení do provozu. Spolu s povinnou STK také ministerstvo umožnilo registraci historického automobilu nejen v místě bydliště majitele, ale také v dalších 14 obcích s rozšířenou působností.

Veteránské značky mají některé výhody. Takové auto má třeba výrazně levnější povinné ručení. Pohybují se namísto tisíců v řádu stokorun - platí se totiž pouze dvanáctina z jeho běžné ceny.

Veškeré informace k testování veteránů, včetně třeba žádosti o provedení takového testování, najdete na stránkách Federace klubů historických vozidel.

 

Právě se děje

Další zprávy